De West-Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen komt naar schatting vierduizend parkeerplaatsen langs snelwegen voor vrachtwagens te kort. De aanleg van nieuwe parkings gebeurt bovendien in een te laag tempo.
Die mededeling deed de regionale verkeersminister van Noordrijn-Westfalen, Hendrik Wüst (CDU), naar aanleiding van vragen van een SPD-afgevaardigde in het deelstaatparlement.
Onhoudbare toestanden
Deze afgevaardigde, Sarah Philipp, spreekt van ‘onhoudbare toestanden’, nu bij verschillende Radstätte (pleisterplaatsen naast snelwegen, red.) stroken asfalt als parkeerplaats zijn aangewezen voor LZV’s. Een noodmaatregel, omdat gewone truckparkings in Noordrijn-Westfalen doorgaans niet berekend zijn op de megagrote combinaties. Langs veel Duitse snelwegen staan vrachtwagens op truckparkings te dicht op elkaar gepropt, stelt Philipp. Zij wil daar verandering in zien.
Holhauser Bruch
In de Duitse deelstaat worden momenteel 453 parkeerplaatsen voor vrachtwagens aangelegd, een druppel op een gloeiende plaat. Blijkens de laatste gegevens beschikt Noordrijn-Westfalen in 2018 over 6.345 parkeerplaatsen voor trucks bij Radstätte. Te weinig, naar nu blijkt. Chauffeurs zouden, aldus cijfers van ‘Verkehrsrundschau’, de meeste kansen op een goede vrachtwagenparkeerplaats hebben bij Rastanlage Holthauser Bruch, gelegen langs de snelweg A42.
Lees ook: Driekwartier omrijden na afsluiting Rijnbrug A40 bij Duisburg.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.