Schotpoort Connect neemt twee elektrische bakwagens in gebruik
Schotpoort Connect heeft twee volledig elektrische eActrossen in gebruik genomen. De twee bakwagens, de eActros 300 en eActros 400, hebben een actieradius van respectievelijk 300 en 400 kilometer. Om ervaring op te doen met de elektrische trucks van Mercedes-Benz had Schotpoort Connect een eActros 300 in bruikleen. Die beviel zó goed dat het bedrijf uit Eerbeek vol vertrouwen een eActros 400 bestelde.
Na het voltooien van de demo-tijd nam Schotpoort bovendien de eActros 300 over als occasion. “De eActros 300 heeft onze verwachtingen ruimschoots overtroffen qua verbruik, actieradius en gebruiksgemak”, legt directeur Marc Seesing uit.
Transportbedrijf Schotpoort Connect is al jaren een trouwe klant van Mercedes-Benz. Niels Lankhof, eConsultant bij Daimler Truck Nederland, vertelt: “Schotpoort Connect zet grote stappen op het gebied van elektrificatie. Om kennis te maken met de eActros 300, ’s werelds eerste elektrische truck die from scratch als e-truck ontwikkeld is, gaven we Schotpoort Connect de mogelijkheid om een tijdje met ons demo-exemplaar te rijden. Dat is het exemplaar met de full colour bestickering op de foto’s. Het rijden, het laden en de efficiency van de truck bevielen zeer goed: onze klant besloot al snel om een eActros 400 te bestellen, de versie met een grotere actieradius. Na afloop van de demoperiode van de eActros 300 hebben we als eerste contact opgenomen met Schotpoort Connect, omdat zij zo enthousiast waren over specifiek deze truck. Nou, en die wilden ze toen heel graag overnemen. Sterker nog: de bestickering vanuit de fabriek vonden zij heel mooi. Die zit er ook nog op.”
‘Volwassen producten’
Directeur Marc Seesing: “We rijden met meerdere merken elektrisch, dus we kunnen goed vergelijken. Mercedes-Benz Trucks heeft haar zaken heel goed voor elkaar. We kunnen zien dat er veel R&D is gestopt in het elektrisch rijden, ondersteuning van de chauffeur en het opladen van het voertuig. Sterker nog: we kunnen rustig stellen dat zowel de eActros 300 als de eActros 400 volwassen producten zijn. Deze zijn probleemloos en betrouwbaar op dagelijkse basis in te zetten. De eActros 300 is ook zeer stabiel: op een enkele, goed verklaarbare, uitzondering na zijn álle laadsessies sinds ingebruikname succesvol voltooid. Dat is een nog niet geëvenaard succes wat ons betreft. Bovendien hebben we tot op heden geen stilstand gehad voor software-updates of andere niet-regulier werkplaatsbezoek. Precies zoals we dat graag zien bij een truck met een accu als deze: we willen de footprint zo snel mogelijk compenseren en de investering zo snel mogelijk terugverdienen. We rijden er nu elke dag zo’n 275 tot 350 kilometer mee, met uitschieters naar 450 kilometer, dus we gaan absoluut de goede kant uit!”
Lees ook: Bolk Transport neem twee nieuwe Arocs trekkers in gebruik
Slimme laadtijden
Niet alleen de ingebruikname van deze twee elektrische bakwagens laat zien dat Schotpoort Connect de elektrificatie van het transportwerk serieus neemt. Niels Lankhof: “Op het gebied van laad-efficiency heeft dit bedrijf echt grote stappen gezet. Schotpoort Connect werkt bijvoorbeeld met slimme laadtijden, waardoor het opladen van de accu’s zoveel mogelijk met hun zelfopgewekte zonne-energie gebeurt. Daartoe hebben zij maar liefst 484 zonnepanelen op het dak geïnstalleerd. Wanneer er niet geladen wordt met zonne-energie, stuurt het bedrijf bovendien op energiekosten, door dan te laden op voordelige momenten. En daar blijft het niet bij: Schotpoort Connect test nu ook de eActros trekker en heeft meerdere exemplaren van de eActros 600 in bestelling staan. Dat is de baanbrekende e-truck voor lange afstanden die eind dit jaar in productie gaat.”
De eActros 300 en eActros 400 zijn geleverd door dealer Wensink in Apeldoorn, gevestigd vlakbij het hoofdkantoor van Schotpoort Connect.