Een 59-jarige chauffeur die met rugklachten in de WAO is beland, krijgt een schadevergoeding van 30.000 euro.
De chauffeur kwam in 1989 in dienst bij DHL, en werkte vervolgens jarenlang tussen de tien en twaalf uur per dag, afwisselend in dag- en nachtdiensten.
Trillingen
Hij reed op een trekker met oplegger en deed zelf het laden en lossen. De rugklachten zouden echter zijn ontstaan door trillingen tijdens het rijden. In 2004 belandde de chauffeur in de WAO.
Volgens het Bureau Beroepsziekten (BBZ) van vakbond FNV was de stoel in de truck ergonomisch gezien van te lage kwaliteit om trillingen tegen te gaan.
Klachten
In de loop der jaren kreeg de chauffeur rugklachten en onderging hij verschillende operaties. In die periode zou zijn werkgever niets ‘noemenswaardigs’ gedaan hebben om de klachten te voorkomen. BBZ startte daarom een procedure.
Er kwam een rechtszaak die uiteindelijk leidde tot een schikking met de verzekeraar van DHL. Het is de eerste keer dat een zaak waarbij te hoge trilbelasting oorzaak van een versleten rug is, succesvol werd afgesloten voor de chauffeur.
Foto: De stoel is een cruciaal onderdeel van de werkplek en moet goed zijn.