Scania’s krijgen Piek Quiet Truck-certificaat
Scania heeft voor haar gastrucks en de Hybrid P320 het Quiet Truck-certificaat ontvangen van Stichting Piek-Keur.
Het Piek Quiet Truck-certificaat staat vervoerders toe met stille trucks in de kleine uurtjes geluidsgevoelige gebieden te bevoorraden, zoals binnensteden. Het geluidsniveau van deze ‘quiet trucks’ blijft namelijk onder de 72 decibel.
Het certifictaat werd op de BedrijfsautoRAI overhandigd door Remco Tekstra van de Stichting PIEK-keur (links op de foto), aan Jan de Vries, Director Sales van Scania Nederland B.V.
Hybrid P320 en LNG/CNG
De Hybrid P320 – in 2016 leverbaar – kan twee kilometer gedwongen elektrisch – geruisloos – rijden. De Scania gasautos lopen op CNG of LNG en hebben de 9 liter 5 cilinder motor. Die werkt via het Otto-principe, met bougies en is stiller dan de dieselversie.
Bovendien leveren de hybride en gastrucks een CO2-besparing op ten opzichte van vergelijkbare dieseltrucks, en al helemaal als er alternatieve brandstoffen worden toegepast.
CO2-uitstoot: TAKE CO₂NTROL
En daar is het Scania om te doen: het terugbrengen van de CO2-uitstoot. Daarom lanceerde Scania een week geleden onder de noemer ‘Take Control’ een hele range trucks die op alternatieve brandstoffen lopen en daarmee de CO2-uitstoot van het wegtransport drastisch kunnen terugbrengen.
Truckstar was bij de presentatie van TAKE CO₂NTROL en probeerde verschillende van deze trucks. Lees hier het verslag daarvan.
Pas in de tweede helft van 2016 wordt ie leverbaar: de Hybrid P320.
Mooie BedrijfsautoRAI-stand
Scania heeft op haar BedrijfsautoRAI-stand verschillende trucks staan uit het Take Control-programma, waaronder deze G340 LNG-trekker.
Een prima trekker voor het zwaardere distributiewerk in Nederland, deze G340 LNG-trekker.
Dit is de 340 pk Ottomotor van Scania die op gas loopt. Het is een aangepaste versie van de modulaire 9 liter 5 cilinder dieselmotor.
Ook op de Scania-stand: deze Silver Griffin. Van deze gelimiteerde special edition zijn nog enkele te koop.
Speciaal voor de Nederlandse markt levert Scania vijf-assige chassis.