| 13:28 | Robert Servaas

Scania XT voor Van der Mark

Ter vervanging van één van zijn voertuigen kocht Handelsonderneming Patrick van der Mark onlangs een nieuwe Scania R520 met de nieuwe SCR-only V8 motor. Als noviteit bestelde Patrick de rondom luchtgeveerde 6×2 bakwagen in een XT-uitvoering.

Dat laatste is op zijn minst opmerkelijk. Het bedrijf ontleent zijn bekendheid tenslotte voor een belangrijk deel door het zeer luxueus uitgevoerde, excellent gespoten wagenpark. Die verfijning enerzijds en het zware doorgaans niet echt schone werk wat er mee gedaan wordt, zorgt daarbij voor een zeker spanningsveld. “Ik vond de stoere look van de XT zoals de zwaar uitgevoerde prominente bumper wel wat hebben”, verklaart Patrick.

De verdere uitvoering is helemaal zoals men dat van Van der Mark gewend is. “Je moet je chauffeurs een beetje tevreden houden”, grinnikt hij. De chauffeur op de nieuwe V8 heeft naast het standaard al zeer uitgebreide V8-pakket ook nog de beschikking over het Lighting pakket met onder meer LED-verlichting. Verder koos Van der Mark voor het Comfortpakket met onder andere de premium chauffeursstoel met leren bekleding.

“Brandstofverbruik is niet het grootste aandachtspunt. Ik vind de trekkracht van een 520 pk V8, met een koppel van 2700 Nm, veel belangrijker.”

“Wij hebben voor het zware chassis gekozen omdat wij altijd met een kraan rijden. “Hoewel het maar een kwart van ons werk is, zijn we het meest bekend vanwege de mest”, geeft Patrick van der Mark uitleg. “Dat is natuurlijk ook wel bijzonder want de compost die daarvan gemaakt wordt ten behoeve van de champignonindustrie is een hoogstaand product dat wereldwijd geëxporteerd wordt. Maar wij rijden ook veel losgestort met houtsnippers, groenafval, gemaaid gras uit de berm en in de recycling van bijvoorbeeld landbouwplastic en gipsafval.”

“Voor ons betekent het dat we op boerenerven veel PTO-uren met de kraan maken en veel korte stukken op secondaire wegen rijden. Wat dat voor het brandstofverbruik betekent, kun je raden. Dat is ook niet het grootste aandachtspunt bij ons. Ik vind de trekkracht van een 520 pk V8, met een koppel van 2700 Nm, veel belangrijker. Dat vermogen is in ons vak niet overbodig. Wij rijden 80 procent van de tijd met de volle 50 ton en je wilt niet dat je op de helling meteen een hele file achter je hebt,” meent Van der Mark.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie