Scania introduceert vernieuwde hybride elektrische voertuigen (HEV) en plug-in hybride elektrische vrachtwagens (PHEV). Deze kunnen worden uitgerust met verschillende aandrijf- en laadopties.
De nieuwe hybride aandrijflijn, GE281, werkt samen met een zeven- of negen liter verbrandingsmotor van Scania en biedt unieke mogelijkheden voor het creëren van fossielvrije transportoplossingen voor zware vrachtwagens met een veeleisende carrosserie.
Hybride aandrijflijn
Scania’s hybride aandrijflijn is intern ontwikkeld volgens de modulaire filosofie van het bedrijf. Door twee elektromotoren aan elkaar te koppelen en ze samen te voegen met essentiële onderdelen van Scania’s nieuwste (2020) generatie van Opticruise versnellingsbakken, is iets echt nieuws gecreëerd, de GE281, een elektrische aandrijving met een naadloze vermogensoverdracht en capaciteit voor GVW’s tot 36 ton zonder ondersteuning van de verbrandingsmotor. Maar het werkt ook andersom: aangezien de elektrische aandrijving de verbrandingsmotor altijd ondersteunt bij het wegrijden en accelereren, kan de verbrandingsmotor zowel qua volume als vermogen worden verkleind. Hybridisatie betekent brandstofbesparingen tot 40% in stedelijke gebieden in vergelijking met traditionele aandrijflijnen.
Vierde generatie
“De GE281 is iets nieuws in de zware vrachtwagenindustrie”, zegt Fredrik Allard, Senior Vice President en Hoofd e-mobility bij Scania Sales & Marketing. Met deze vierde generatie hybride vrachtwagens van Scania hebben we een punt bereikt waar hybrides sterke kandidaten zijn voor een verscheidenheid aan toepassingen waar duurzaamheid en slimme oplossingen de belangrijkste prioriteiten zijn. Deze nieuwe hybrides kunnen een groot aantal taken aan en zullen in allerlei relevante vergelijkingen op de voorgrond komen”.
De nieuwste hybride generatie van vrachtwagens van Scania kan worden besteld als HEV’s en als PHEV’s, verkrijgbaar met cabines van de P-, G- en L-serie. De vrachtwagens kunnen worden gespecificeerd als bakwagens en als trekkers. De DC07 verbrandingsmotor is beschikbaar in drie vermogensafgiftes, net als de DC09-motor. Alle Scania Euro 6-motoren kunnen draaien op met waterstof behandelde plantaardige olie (HVO), maar sommige kunnen ook draaien op biodiesel FAME (zie onderstaande tabel).
Piekvermogen
Scania’s GE281 biedt 230 kW continu en 290 kW als piekvermogen, terwijl het maximale koppel 2.100 Nm is. Hij heeft zes voorwaartse versnellingen, maar geen traditionele koppeling, aangezien een planetaire versnelling dat proces verzorgt en zorgt voor schakelen zonder koppelonderbreking. Deze oplossing biedt ook uitstekende kruipsnelheid bij lage snelheden en de PTO kan worden ingeschakeld terwijl de vrachtwagen rijdt, zowel elektrisch als met verbrandingsmotor.
“De rijervaring kan eigenlijk worden vergeleken met wat u in een personenauto krijgt met een systeem met dubbele koppeling”, zegt Allard. “En met deze oplossing kunnen we alle ondersteunende functies bieden waaraan Scania-klanten gewend zijn, zoals adaptieve cruise control met actieve voorspelling en snelheidsregeling bergafwaarts. Een andere grote verbetering met deze oplossing is dat de energierecuperatie tijdens het vertragen ook ononderbroken is, wat belangrijk is aangezien de elektrische motor de primaire rembron is in deze voertuigen.”