Scania UK heeft foto’s van de nieuwe Longline-cabine verspreid via haar sociale media-kanalen. Navraag bij Scania Nederland leert ons dat deze truck is gebouwd door Laxå Special Vehicles in Zweden.
Dit bedrijf is voor Scania verantwoordelijk voor alle speciale voertuigen die niet op de gewone fabriekslijn gebouwd kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan crewcabs (voor de brandweer) en dus deze Longline. Of dit gaat om een speciale truck voor een klant of om een nieuwe generatie Longline-cabine is niet bekend.
Er gaan al langere tijd geruchten over nieuwe cabines van Scania die voldoen aan de nieuwe wet- en regelgeving voor maten en gewichten. Het laatste bekende voorbeeld hiervan is de Volvo FH Aero. Het begon echter allemaal met de DAF XG en en XG+. Dit zijn vooralsnog de enige trucks die echt meer ruimte bieden voor de chauffeur en gewoon in serie worden gebouwd. Scania biedt al de XL-cabine aan, waarbij er als het ware extra ruimte wordt gecreëerd tussen de zijfenders en Volvo heeft een soortgelijke oplossing, maar tegelijkertijd zijn het geen echte ruimteconcurrenten voor de DAF XG en XG+.
De Longline die Laxå heeft gebouwd is voorzien van een CS32 hoge cabine. In het vooronder ligt een 730 pk sterke V8. Zoals te zien op de foto’s biedt deze cabinevariant veel ruimte met een zithoek en een televisie. Vooralsnog laat Scania weinig los over het hoe en wat rondom deze Longline-cabine en is het dus ook niet duidelijk of dit om een one-off gaat of er wellicht binnenkort meer nieuws uit Södertälje komt…
Foto’s: Scania UK