Scania rijdt sinds 1 juli 2014 met een heuse roadtrain tussen Södertälje en Helsingborg.
Truckstar.nl kwam anderhalf jaar geleden al met het nieuws dat het eigen transportbedrijf ‘Scania Transport Laboratory’ met dubbele trailers ging rijden tussen Södertälje en Zuid-Zweden.
Deze morgen is in dat kader de eerste roadtrain van Scania Transportlaboratorium vanuit Södertälje vertrokken naar Helsinborg. De combinatie is 31,5 meter lang en bestaat uit een trekker met daarachter een 13,60 meter-oplegger met daarachter een twee-assige dolly en nog een 13,60’er. Het gewicht van de truck ligt vermoedelijk iets boven de 70 ton.
Foto: Trailer.se
Positieve milieu-effecten
“Langere voertuiglengtes hebben positieve milieu-effecten”, zegt Erik Ljungberg Director Communications bij Scania. Hij is zeer verheugd dat de Zweedse autoriteiten Scania de mogelijkheid geven om met dubbele trailers te rijden.
De transporten door Zweden zijn onderdeel van het vervoer van onderdelen tussen de Scania-fabrieken in Södertälje en Zwolle. Op het Zweedse traject zal nu een flinke winst gerealiseerd worden, niet in de laatste plaats voor het milieu aangezien de CO2-uitstoot per ton-kilometer met de inzet van roadtrains een stuk lager ligt.
Omdat dit vervoer ook door Duitsland gaat, werd het volledige traject tot nu toe met standaard trekker-opleggers gereden. Het is namelijk nog niet mogelijk om met zestigtons LZV’s (van 25,25 meter) door Duitsland te rijden. Evenmin is duidelijk of de Duitsers grensoverschreidend transit-LZV-vervoer van maximaal veertig ton zouden toelaten. LZV’s zijn wel toegestaan in Denemarken via een proef, en ook in Nederland natuurlijk.
Overigens zijn er in Zweden meerdere initiatieven gaande en geweest om langere en zwaardere voertuig-concepten te beproeven.
Lees ook:
74 tons houtsnippertruck in Zweden
Eerste stap naar zwaardere trucks in Zweden
Zweedse bosbouwers willen zwaardere trucks