Efficiëntie en technologie gaan in de transportsector hand in hand. Dat bewijst Deco Express uit Ingelmunster (B.) met de combinatie van een Scania R660 XT en een laadkraan die bediend wordt via virtual reality.
Deco Express, het transportbedrijf dat gelinkt is aan de West-Vlaamse onderneming Bimatra, is voornamelijk gespecialiseerd in het vervoer van biomassa van houtachtige oorsprong. “We zijn een echt familiebedrijf dat opgericht is in 1985,” zegt Bart De Clerck, zaakvoerder van Deco Express. “Oorspronkelijk plaatsten we containers in onder andere zagerijen. Van daaruit hebben we verder gediversifieerd tot de activiteiten die we vandaag doen, voornamelijk het transport van houtresten van zagerijen en houtchips uit de bosontginning naar recyclingbedrijven en biomassacentrales, maar ook volledige bomen.”
Laadkraan met VR-bediening
Daarvoor beschikt Deco Express over een wagenpark met 15 vrachtwagens. Meer dan de helft zijn Scania’s, met als meest recente toevoeging een R660 6×4 XT. “We rijden regelmatig met zware ladingen en ook veel in Wallonië, vandaar ook dat deze nieuwe vrachtwagen gehomologeerd is op de in Wallonië geldende maximum toegelaten massa van 50 ton. Een degelijke motor en een stevig chassis zijn dus belangrijk. En Scania is daarin de top,” aldus De Clerck.
Bij de nieuwe Scania van het bedrijf werd gekozen voor een kraan achterop de vrachtwagen die zowel de vrachtwagen zelf als de aanhanger met walkingfloor kan laden, maar dan met een innovatieve oplossing die volgens een trotse Bart De Clerck voorlopig uniek is in de Benelux. “Ik sta open voor vernieuwende oplossingen, en dit is er één die absoluut onder die noemer valt. We kozen voor een kraanopbouw die bediend wordt via virtual reality. De chauffeur neemt plaats op de bijrijdersstoel, die uitgerust is met twee joysticks, zet een VR-bril op en bedient vanuit de cabine de kraan. Via zes boven de kraan gemonteerde camera’s heeft hij een perfect zicht van de volledige omgeving.”
‘Even wennen’
De oplossing, die door Alumac gemonteerd werd, is volgens De Clerck niet de goedkoopste, maar de chauffeur kan zijn werk doen in ideale omstandigheden, uit de wind, regen of blakende zon. “De eerste dagen was het wat wennen voor de chauffeur, maar nu wil hij niet meer zonder.” Alles verloopt ook veiliger door het verbeterde zicht en op termijn moet minstens een deel van de meerprijs van het systeem terugverdiend worden door middel van de efficiëntere manier van werken.
Lees ook: Angvik Auto met Scania 530S V8 als LZV naar Noorwegen
De zin voor innovatie en het familiale karakter van Deco Express zorgen er volgens Bart De Clerck mee voor dat zijn bedrijf weinig moeite heeft om chauffeurs te vinden. “En dan is er natuurlijk nog de keuze van onze vrachtwagens, die mee de uitstraling ondersteunen die we hebben als bedrijf. Chauffeurs kennen ons logo met de mier en het groene blad, en associëren daardoor meteen ons bedrijf met de kwaliteit van ons materiaal. Ik werk alleen met Belgische chauffeurs, zowel Vlamingen als Walen, en de respons is altijd groot als we iemand zoeken. Ik krijg ook regelmatig spontane sollicitaties. En dat is zeker deels te danken aan de staat en kwaliteit van het wagenpark. Kwaliteit trekt kwaliteit aan,” besluit Bart De Clerck.