“Bij een zware bergingstruck, moet je voldoende vermogen hebben. Vandaar dat wij voor onze nieuwe Scania 8×4 wrecker voor een 650 pk V8 kiezen,” meent Hendrik Poort van het gelijknamige bergingsbedrijf in het Groningse Hoogkerk.
Het voertuig met een R Higline cabine is tevens de eerste Scania van de huidige generatie die het merk als vierassig zwaar bergingsvoertuig in Nederland levert.
“Als berger van zware voertuigen willen wij altijd voldoende kracht én een V8”, vertelt Hendrik Poort over de nieuwste aanwinst van het familiebedrijf waar hij samen met broer Chris eigenaar van is. “Ons bedrijf bestaat al meer dan 100 jaar. Maar niet als bergingsbedrijf, want onze vader en opa begonnen pas in 1968 met een Willy’s jeep en een GMC-takeldoos uit het leger met bergen en afslepen. Dat is niet meer te vergelijken met wat wij nu doen. Onze andere V8’s hebben respectievelijk 530 en 500 pk. Wij hebben voor de nieuwe nog zelfs aan een 730 gedacht. De enige reden waarom wij dat niet gedaan hebben, is omdat we bang zijn dat de EGR-regeling die daar nog op zit, niet optimaal is voor de korte stukken die wij doorgaans rijden. Hier komen de stationaire PTO uren tijdens een berging nog eens bij. Bij een SCR-only speelt dat niet.”
Zwaar constructiechassis
De nieuwe heavy wrecker mag er zijn: het onderstel is opgebouwd met de zwaarste componenten die Scania af fabriek kan leveren. “Bij ons gaat het erom dat wij zowel ons materieel als het te bergen voertuig heel houden. Dat doe je in de eerste plaats met vakmensen. Die moeten dan over een ruime overmaat aan bergingsmiddelen beschikken. En de derde belangrijke eis is dat het materieel ook voldoende overbemeten is. Dan blijft het lang heel en kun je altijd veilig en verantwoord werken. Dus hebben wij voor een 13 tons aangedreven tandemstel met naafreductie gekozen (technisch 15 ton) en voor twee 10 tons sturende voorassen. De auto is verder rondom bladgeveerd met de zwaarste pakketten die Scania heeft. En uiteraard hebben wij het zwaarste constructiechassis met innerliner. Want het moet bij ons 20 jaar mee kunnen. Onze 530 is nu 19 jaar oud. Eigenlijk moest deze truck hem vervangen. Maar ik zie het nu als een uitbreiding en denk dat wij de 530 gaan reviseren. Dan mag hij nog een paar jaartjes mee. Verkopen wil ik hem liever niet: want dan rijdt hij ooit tegen je,” is Hendrik zijn overtuiging.
De auto is opgebouwd door Johan van der Zand. Met onder meer een wrecker installatie van Falkom, type FAW 25000. Uitgerust met twee 24 tons Sepson lieren in combinatie met een dubbel uitschuifbare hefboom. De lepelinstallatie heeft een powertilt en kan ook twee keer uitschuiven.
Er is goed nagedacht over de truck. Van de perfecte kastindeling, waarbij het meest gebruikte materieel een plek aan de rechterkant heeft. Dat is doorgaans de veilige kant van de auto. Achterop zitten kleine relinkjes: “Die zijn er niet alleen als extra grijppunt maar ook omdat bij het schoonmaken de slang vrij blijft van de bovenkant. Dat scheelt krassen,” weet Hendrik. “Als je goed kijkt, zie je dat de spatborden net iets buiten de carrosserie vallen: dat is expres want dan weet je tijdens het manoeuvreren altijd precies waar je wielen zijn. Het voertuig is verder achterop twee keer gestempeld voor de optimale stabiliteit tijdens het lieren. Via twee ingebouwde haspels kan het gestrande voertuig voorzien worden van stroom en lucht zodat deze verlichting heeft en geremd kan worden tijdens het afslepen.