Van der Sluis Transport uit Staphorst heeft een nieuwe Scania R500 Super laten opbouwen door Hiab Frameworks. De Scania is door Veldhuizen Trucks voorzien van een wide-spread tandemstel voor een optimaal laadvermogen.
De Scania kwam als volledig luchtgeveerde 8×2 af fabriek, waarna bij Veldhuizen Trucks het chassis werd aangepast. Niet alleen werd de gestuurde naloopas verplaatst voor de wide-spread opstelling, ook de voorassen werden aangepast. Hierdoor ontstond een 8×2 chassis met twee 10 tons voorassen, een 11,5 tons aangedreven as en een 10 tons gestuurde naloopas. Dankzij deze aanpassingen heeft de Scania een 4,5 ton hoger laadvermogen dan voorheen. Het maximale GVW bedraagt nu 41,5 ton. De truck werd afgeleverd op 55- serie banden voor een nog lagere vloerhoogte.
Hiab FrameWorks
De opbouw van de laadbak en de Hiab IQ.1188 Hipro autolaadkraan, inclusief voorafstempeling werd uitgevoerd door Hiab Frameworks in Meppel. Daarbij is gebruik gemaakt van de nieuwe Hiab FrameWorks opbouw. Dat is een voorgefabriceerde, volledig geboute opbouw met een subframe voor de zware, 110 ton/meter autolaadkraan. De FrameWorks oplossing heeft een robuust subframe met een extreme torsiestijfheid voor tot 40% meer stabiliteit.
Lees ook: Remie bezorgt met Scania plug-in hybrid in Bredase binnenstad
De gehele opbouw is modulair waardoor de installatietijd met 75% verkort wordt. Naast het subframe, de bevestigingskit en de gedetailleerde montage-instructies, worden de olietank en andere belangrijke accessoires met de kraan zelf meegeleverd. Dat betekent dat alle onderdelen bij één leverancier betrokken worden. Naast de snellere opbouwtijd heeft dat als voordeel dat er daardoor ook slechts één adres is voor reserveonderdelen en service.
Fraaie afwerking
Het resultaat is, zeker in de fraaie kleurstelling van Van der Sluis Transport, bijzonder fraaie en strak afgewerkte Scania. Zo is de ombouw van de voorafstempeling in lijn met de cabine, terwijl de radar van het Scania veiligheidssysteem fraai ingebouwd is. De laadbak is voorzien van kisten rondom voor het opbergen van ladingzekering- en hijsmaterialen. Verder is de laadbak voorzien van uitschuifbare, verlichte breedteborden. De laadbak is verder voorzien van diverse rijen rongpotten en zware sjorogen. Ook aan de ergonomie is gedacht, met uitschuifbare ladders aan weerszijden.