Als Arjan Baak van het Transportbedrijf JHM Baak & Zn. de eerste meters maakt in zijn nieuwe Scania R450 8×2 zet hij daarmee een zeventigjarige traditie voort. Want opa Baak kocht zijn eerste Scania in 1951 en sinds die tijd zijn er talloze in het bedrijf geweest. De Scania heeft een platte laadvloer en een HMF 70 tonmeter kraan.
Transportbedrijf Baak had in 2017 vijf trucks actief in de aanvoer en distributie van bouwmaterialen. In dat jaar nam Arjan het stokje van zijn vader over en is het bedrijf gesplitst langs de lijn die er eigenlijk al jaren was. Arjan is meer van de korte afstanden en het manoeuvreren. Vader Jan Baak en chauffeur Chris Brand van de aanvoer van bouwmaterialen over de wat langere afstanden, zoals België.
Vader Jan zorgde ervoor dat Arjan kon blijven doen wat hij altijd al deed: het afleveren van materialen op de bouwplaats, maar dan onder zijn eigen entiteit. Tegelijkertijd gaf hij chauffeur Chris een kans voor zichzelf te beginnen met één voertuig uit het bedrijf. Chris zou de materialen blijven ophalen. “En zo is het nog steeds. Het bedrijf van Arjan rijdt nu met vier voertuigen in de bouw en Chris als een eigen rijder in de aanvoer. En als het in de zomer druk is, spring ik Chris nog bij op mijn trouwe R500 V8.”
HMF kraan
Maar met de nieuwe Scania 8×2 wil Arjan Baak zijn transportbedrijf verder specialiseren in alles wat met hijsen te maken heeft. De R450 kreeg de zwaarste kraan die er ooit bij Baak gereden heeft. “Daarbij gaat het zeker ook om de hoogte. De HMF kraan, met opbouw van CCH te Halsteren, komt dankzij een jib tot een hoogte van 35 meter. Samen met het gewicht kunnen we nu veel veelzijdiger opereren dan met onze 16 ton meter stenenkranen. Ik denk daarbij aan het transport en het plaatsen van machines. Die kan Arjan meenemen op de vlakke laadvloer van de nieuwe 8×2 en dan direct op de goede plaats zetten met de vier keer gestempelde kraan. En dankzij de dubbele stuurassen en de gestuurde naloop as draait de nieuwe auto lekker kort wat ook belangrijk is ons werk. Baak kan nu ook services gaan aanbieden als bijvoorbeeld het hijsen van bouwmaterialen over een huis of het plaatsen van dakkapellen. Dat wordt vanzelf bekend in onze omgeving en daarmee creëert Arjan een bredere basis voor zijn bedrijf.”
Lees ook: Logicx zet drie nieuwe Scania’s in voor repatriëring
Dat de gewenste 8×2 weer een Scania moest zijn, stond eigenlijk op voorhand vast. “We hebben door jaren heen er altijd wel een of twee merken bij gehad, maar Scania staat binnen Baak toch bovenaan. Dus kon het eigenlijk niet anders dan dat Arjan zijn eerste nieuwe een Scania moest worden.”
Van vader op zoon
Maar wellicht beziet vader Jan dat een beetje door een licht gekleurde bril. “Oké, ik ben er mee grootgebracht: mijn vader reed Scania, ik dus ook. Dat is een gevoel, een mengeling van je beroep en je passie. Ik heb er niets voor niets nog drie in de schuur staan: een 111 een 113 en mijn trouwe blauw-witte R500 V8 6×2 met een naloopas. Die vind ik toch wel de meest markante V8 die Scania ooit gemaakt heeft. Alleen het geluid al. De mijne is nu 15 jaar en 1,1 miljoen kilometer oud. Maar er heeft nog nooit wat aan gemankeerd. Als ik in de zomer nog even moet bijspringen, pak ik altijd die truck.”
Voor Jan Baak is er eigenlijk maar één Scania waaraan hij nog meer herinneringen heeft. “Dat is de LS76 super uit 1964 van mijn vader. Dat was een drie-assige neus en ik heb er jaren op gereden. Die hadden we nooit moeten wegdoen. Ik zie er nog wel eens een staan op een truckshow. Dan heb ik altijd een gevoel als een mengeling van herinneringen en spijt.”
Meer tijd
Maar aan de andere kant, met drie trucks in de schuur begint het ook bij Baak aardig vol te worden. “En ik heb er zat werk aan. De 111 bijvoorbeeld, heeft nog wel een goede opbouw. Maar er moet hoognodig iets aan het chassis gebeuren. Maar daar heb ik sinds mijn pensionering ook mooi tijd voor. Ik zit elke dag in de werkplaats. Dat is maar goed ook want ik was vroeger ook nooit thuis. En moeders zou er maar zenuwachtig van worden als ik nu plotseling de hele dag in huis zou zijn. Maar om zes uur ’s avonds houdt het op. Dan gaan we lekker eten en hebben we de avond voor ons tweeën. Dat is nieuw want vroeger kwam ik pas laat thuis. Al kan het nu ook nog wel eens druk zijn als ik moet bijspringen.”
Vader Jan is blij dat zijn zoon goed werk heeft. “Want ondanks de corona situatie gaat de bouw stevig door. En met al die huizen die Nederland achterloopt daarna ook nog wel denk ik. Dus zal er nog wel eens nieuwe Scania bijkomen, is zo mijn inschatting.”