Scania wil de duurzaamste truckbouwer in de markt worden.
Scania heeft deze week een strategie gepresenteerd waarin het bedrijf het fenomeen duurzaamheid naar zo’n hoog plan tilt dat men hoopt alle concurrentie voorbij te streven op dit gebied.
‘Duurzaamheid’ is een modewoord geworden, en een belangrijke term in de marketing-strategiën van talloze bedrijven. Scania is daarin geen uitzondering. Sterker nog, de truckbouwer denkt dat het succes van het bedrijf op de lange termijn afhangt van duurzaamheid.
Dat is een mooi verhaal voor (potentiële) klanten en aandeelhouders, maar het betekent ook dat Scania daadwerkelijk dingen gaat veranderen.
Het brandstofverbruik hangt, naast de belading, de truck zelf, het weer en de infrastructuur, sterk af van de chauffeur. Goeie training kan een flinke winst opleveren.
Bouwen van ’n truck kost veel energie
Het maken van een truck kost bijvoorbeeld erg veel energie, tot wel een kwart van de energie die de truck tijdens zijn werkende leven zelf verbruikt. Het produceren van staal is erg energie-intensief en het transport van alle materialen is dat ook.
Scania wil daarom in 2020 dat de productie van een truck de helft aan energie kost vergeleken met de productie van een truck in 2010.
Een ander punt is het verhogen van het aantal verkochte ‘Ecolution by Scania’-voertuigen. Met deze trucks worden transportbedrijven en chauffeurs geholpen en gestuurd om een vooraf bepaald, laag brandstofverbruik te realiseren.
Scania heeft tevens haar zogeheten ‘sourcing program’ aangepast. Daarmee wil men dat het verkrijgen en de aanvoer van grondstoffen en materialen minder zwaar het milieu belast.
Daarnaast wil Scania in haar wereldwijde management meer vrouwen hebben om de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen te vereffenen.
Scania heeft reeds geholpen het Zweedse houttransport efficiënter te maken.
Logistiek verbeteren
Maar Scania bemoeit zich inmiddels ook met logistiek en hoe transportbedrijven efficiënter kunnen werken. Een voorbeeld is het logistieke proces van het Zweedse transportbedrijf Skogsåkarna (letterlijk vertaald: de houttransporteurs).
Dit is het grootste transportbedrijf in Zweden dat rijdt voor papierproducent Stora Enso. Scania heeft het bedrijf geholpen het houttransport efficiënter en daarmee goedkoper en minder milieu-belastend te maken.
Interessant is dat Scania daarbij ook met Stora Enso, de verlader en opdrachtgever, om de tafel heeft gezeten. Deze brede aanpak leidt in veel gevallen tot nieuwe inzichten, en daarmee tot meer efficiëntie; maar het helpt ook de relatie tussen opdrachtgever en transporteur te verbeteren. Duurzaamheid op alle fronten dus.
Door trucks te bouwen die met andere brandstoffen als aardgas, biogas of ethanol te rijden, kan er bespaard worden op CO2-uitstoot en brandstofverbruik.