Imtrans nam onlangs een lage Scania P320 6×2 met hefbare gestuurde naloopas en een haakarmchassis in gebruik.
Het bijzondere aan de Scania P320 motorwagen is de lage opbouwhoogte waardoor hij multifunctioneel kan worden ingezet. Imtrans gebruikt het voertuig wisselend met een Van Schijndel afzetbare kraakinstallatie voor huisvuil, of met een opzetbak of vlakke laadvloer.
Imtrans is al veertig jaar actief in het uitvoeren van ontruimingen. Daarbij worden inboedels op aangeven van een deurwaarder opgeslagen of afgevoerd.
Voor dat laatste gebruikte Imtrans een wat oudere vuilnisauto die aan vervanging toe was. Men wilde de nieuwe truck nog efficiënter kunnen inzetten. Daarom kreeg de nieuwe Scania P320 met de 6 cilinder SCR-only-motor een haakarmchassis. Van Schijndel uit Maasbracht bouwde een afzetbare compacte kraakinstallatie.
Geijkt weegsysteem
Uniek is het geijkte onboard weegsysteem dat tot op 25 kilo nauwkeurig het gewicht van de lading aangeeft. “In onze branche is het gebruikelijk per opdracht af te rekenen,” legt Schreij uit.
“Maar wij hebben gekeken of dat eerlijker kan en willen de opdrachtgevers aanbieden om op basis van gewicht af te rekenen. Onze verwachting is dat dit een game-changer in onze branche gaat worden.”
Met de kraakinstallatie eraf, kan eenvoudig iets anders aangehaakt worden.
Veelzijdige inzet
De Scania P320 kan echter ook met een containerbak of een vlakke laadvloeropzet rijden. Die laatste heeft ook twist-locks voor het transport van 20 voets containers. De P320 is daarnaast voorzien van een vangmuil-koppeling en kan ook een aanhanger trekken.
“Door de grote inzetbaarheid is dit zelfs voor ons een bijzonder slim voertuig,” vertelt Frank Schreij die daarbij het goede contact met de Scaniadealer in Hoogvliet noemt.
Scania
“Als wij trucks inzetten met speciale aanpassingen, kiezen wij altijd voor Scania. Dat is deels historisch gegroeid. Maar vanwege de goede samenwerking met de dealer en onze opbouwpartners zien wij ook geen reden dat te veranderen.”
Bij de Scania P320 was de opbouwhoogte een belangrijk issue omdat de achterzijde van de kraakinstallatie het liefst zo laag mogelijk moest zijn. De dealer loste dat op door de truck rondom op 60-serie banden te zetten.
Laag bij de grond; dat is gelukt.
Laag en veilig
De lage opbouw bevordert ook het instapgemak van de P-cabine. Uiteraard is de truck uitgerust met het Scania Active Emergency Brake System (AEB) en Lane Departure Warning (LDW). “Voor nog meer veiligheid hebben wij verder gekozen voor een airbag en een achteruitrijdcamera.”
Imtrans is al sinds 1925 actief en doet aan verhuizingen, opslag en ontruimingen en heeft daarnaast een speciaal transportafdeling met onder meer diepladers en autolaadkranen. Een aparte service is het vervoer van decorstukken met megatrailers met een maximale inwendige hoogte.