M&M Containerservice in Wijchen nam recent een P410 8×2 in XT-uitvoering met gestuurde en hefbare vóór- en naloopas in gebruik. Een bewuste keuze want dit is de derde Scania die het jonge bedrijf in korte tijd kocht. De truck heeft een Hiab haakarm installatie waarmee grote containerbakken op- en afgezet kunnen worden.
“We hebben vooral opnieuw voor Scania gekozen vanwege het bijzonder goede contact met de Scania-dealer in Nijmegen”, geeft directrice Marjon van Heumen-Burgers wat achtergrond over de aankoop. “We bestaan nu zeven jaar en zijn met een ander merk begonnen. Toen we begonnen te groeien, hadden we meer voertuigen nodig en hebben we een uitstapje gemaakt. Daarbij hebben we beide Zweedse merken bekeken en zijn uiteindelijk voor Scania gegaan. Dat waren destijds twee 4×2 portaalauto’s. Omdat we heel gezond groeien en steeds meer grotere projecten krijgen, waren we eind vorig jaar in de markt voor een 8×2 die grote containerbakken kan op- en afzetten. Na vergelijk kwam voor ons opnieuw Scania als beste uit de bus.”
“De 410 pk SCR only motor heeft een laag brandstofverbruik en biedt voor onze toepassing voldoende vermogen. Dat komt ook omdat we gekozen hebben voor een 10 tons vooras. Het is duidelijk een aanwinst voor ons bedrijf. Hij is robuust en hij kan vanwege zijn lage eigen gewicht veel laden. Maar mogelijk nog belangrijker is dat hij heel kort draait.” M&M koos voor de XT-uitvoering vanwege de hoger geplaatste stalen bumper. “In ons werk zitten we veel op bouwterreinen en dan is dit net even beter bestand tegen alles wat je in de bouw tegenkomt dan een gewone bumper. ook de koplampen zijn dankzij de stalen roosters beter beschermd.”
“Bij M&M kiezen wij altijd voor een uitrusting waarmee een chauffeur zijn werk zo veilig en efficiënt mogelijk kan doen”, vertelt Marjon van Heumen over de verdere uitrusting van de truck. “Dus hebben we iets minder aandacht voor uiterlijk vertoon, maar kijken we bijvoorbeeld wel heel goed naar waar we extra werklampen en camera’s plaatsen. Goed licht en zicht is heel belangrijk. Ook in de cabine moet het prettig werken zijn. Daarom kozen we wel voor de premium chauffeursstoel en het premium infotainment systeem met het grote scherm, DAB+ radio en navigatie. Omdat we veel in stedelijke omgevingen werken, hebben we langs beide zijkanten van de auto zoveel mogelijk extra zij afscherming geplaatst zodat de veiligheid maximaal is. Een apart rek, zeg maar een soort mand, maakt dat de chauffeur het afdeknet makkelijk kan meenemen als hij zonder container rijdt.”