Scania levert haar LNG-trucks nu ook met typegoedkeuring tot vijftig ton waarmee ze ook als LZV ingezet kunnen worden.
Scania’s G340 op LNG kan nu als 50 tons LZV ingezet worden. Dit is het resultaat van een testperiode die Scania Research & Development en Wezenberg Transport hebben georganiseerd. Nederland staat namelijk voor conventionele trucks 50 ton toe.
Geloof in LNG voor LZV’s
Rogier Verkley, directielid van Wezenberg: “Wij geloven in LNG en in de inzet van LZV’s. Als we die twee combineren dan biedt dat het ultieme voordeel. We werken op die manier zowel op brandstofsoort als op laadvermogen aan een lagere CO2 uitstoot.”
“Dat is iets wat wij alleen maar kunnen aanmoedigen”, zegt Jan de Vries, sales director bij Scania Nederland.
340 pk, 1.600 Nm
Scania’s gas-motor levert maximaal 340 pk en 1.600 Nm koppel. De motor is een aangepaste versie van de modulaire 9 liter 5 cilinder-dieselmotor. De motor heeft bougies en levert net iets meer vermogen dan de dieselversies. In het vlakke Nederland kun je met dit vermogen en vijftig ton wel uit de voeten, maar je bent niet de snelste natuurlijk.
Iets meer vermogen bood Volvo met haar 460 pk MethaanDiesel-motoren in het vorige type FM. In Truckstar 10/2012 schreven we al over transportbedrijf Dasko dat een Volvo FM 460 MethaanDiesel als LZV inzet. Ook Rutom Cargo zet een dergelijke LZV in.
Lees meer:
ADR-gekeurde Scania G340 op LNG
Scania slaat nieuwe CO2-weg in
Wezenberg met 100e gastruck AH