Scania koppelt biogasmotoren aan Super aandrijflijn
Scania liet haar nieuwe biogasmotoren voor het eerst zien op de IAA-beurs van vorig jaar. Toen de motoren arriveerden, kwamen ze met een twist – ze zijn nu gekoppeld aan twee-derde van de Super aandrijflijn.
Het goed samengestelde en geharmoniseerde trio – de nieuwe biogasmotoren plus de G25 versnellingsbakken en assen van de dieselversie – werkt zo goed samen dat brandstofbesparingen van 5% op lange afstanden zijn vastgesteld en bevestigd.
“Toen we deze componenten samenvoegden, werd het al snel duidelijk dat we goed zaten”, zegt Ola Henriksson. Zij is Senior Product Manager voor hernieuwbare brandstoffen bij Scania. “Net zoals de Super motor profiteert van de grotere spreiding in de G25 versnellingsbak, doen de biogasmotoren dat ook. In combinatie met de Scania Opticruise versnellingsbak en de nieuwe assen kunnen de biogasmotoren het grootste deel van de tijd heel dicht bij hun ‘sweet spot’ werken. De combinatie resulteert dit in 5% brandstofbesparing met deze aandrijflijn.”
Goed voor verduurzaming
De belangstelling voor lokaal geproduceerde biomethaanbrandstoffen voor vrachtwagens (zoals Bio-LNG of Bio-CNG) neemt snel toe. Veel bedrijven en inkopers in de transportsector hebben de ambitie om hun wegtransport hier en nu koolstofvrij te maken. Oplossingen op basis van biomethaan zijn gemakkelijk verkrijgbaar via snel groeiende netwerken van tankstations. De CO2-uitstoot kan tot 90% worden verminderd vanuit het perspectief van ‘well to wheel’.
Lees ook: Scania dealernetwerk klaar voor onderhoud aan elektrische trucks
“Biomethaanbrandstoffen zijn absoluut de oplossing voor klanten die zonder vertraging willen beginnen met het verduurzamen van hun voertuigen,” zegt Henriksson. “Onze biogasmotoren zijn geschikt voor een breed scala aan industrieën en toepassingen. Een trekker-opleggercombinatie van 40 ton kan een actieradius tot 1.800 km bereiken met de grootste Bio-LNG-tankoplossingen die we bieden. Voeg daar de 460 pk en de 2.300 Nm van onze OC13-motor aan toe en je hebt een perfect stuk gereedschap voor het Europese langeafstandsverkeer.”
Netwerken van biogastankstations breiden zich snel uit in heel Europa, gedreven door de toegenomen vraag en door grote spelers in de brandstofindustrie. Het verminderen van de CO2-voetafdruk is niet langer iets wat alleen ‘groene’ bedrijven doen om bij het publiek in de smaak te vallen: het is een pure noodzaak voor de meeste soorten serieuze vervoerders en alle beschikbare middelen moeten worden gebruikt.