Tijdens de IAA Transportation in het Duitse Hannover stond er een bijzondere auto op de stand van Scania. Zo op het eerste gezicht een gewone gastruck, maar het blijkt toch wel een bijzondere hybride gasvrachtwagen te zijn. Rechts aan het chassis hangt namelijk een LNG-tank en links aan het chassis vind je een CNG-tank.
Ja, deze R460 vrachtwagen met een biogasmotor is… ongebruikelijk. De aandrijflijn, Scania’s gasmotor, is inmiddels vrij bekend geworden, maar daar gaat het niet om. Kijk naar de tankinstallatie – gecomprimeerd biogas (CBG) aan de ene kant en vloeibaar biogas (LBG) aan de andere kant. Deze vrachtwagen kan tanken bij elk tankstation in Europa dat geschikt is voor vrachtwagens. LBG biedt een groter bereik vanwege de hogere dichtheid, terwijl CBG-tankstations tegenwoordig steeds meer voorkomen in Europa. De chauffeur zal geen verschil merken, ongeacht de tank die de motor voedt. Zodra het gas de tank heeft verlaten is het voor de motor hetzelfde product.
Biomethaan, verbeterd tot biogas, zou de voorkeursbrandstof zijn voor deze vrachtwagen met een CO2-reductie tot 90 procent. Klanten zullen waarschijnlijk een van de twee systemen kiezen en niet beide. Scania wil met deze hybride gasvrachtwagen laten zien dat wat de klant ook nodig heeft of beschikbaar heeft, een op maat gemaakte gasoplossing kan leveren. Met bereik tot 1800 kilometer met LBG.
Technische gegevens
- Type chassis A4x2NA
- Cabine CR20
- Motor OC13 104 460 pk (gas) (338 kW)
- Koppel (Nm) 2300 bij 1000 – 1300 tpm
- Afstand as (mm) 3850
- Versnellingsbak G25CM1
- Achteras R756Verhouding achteras 2,53
- Retarder R4700D
- Tankvolume (l & kg) 608 CBG + 400 LBG
- Vooras (kg) 7500
- Achteras (kg) 11.500
- GVW (kg) 18.000
- GTW (kg) 40.000