Scania-L-Series
| 11:32 | Rik Werner

[Video] Scania toont nieuwe L-serie met lage instap en gasmotoren

Scania heeft de nieuwe L-serie geïntroduceerd. De kleine truck is toegespitst op gebruik in de stadsdistributie, maar kan ook als vuilniswagen, brandweerauto en in de bouw prima uit de voeten.

De kersverse L-serie, die naast de P-serie komt, valt onder meer op door een zeer lage instap en een ruim opgezette, brede cabine. De zogenoemde City Safe Window moet de chauffeur, aldus de fabrikant uit Södertälje, beter zicht en meer veiligheid garanderen.

scania

Gasmotoren op komst

De L-serie krijgt de vernieuwde 9-litermotor. Deze diesel is met drie vermogens leverbaar. Komend jaar breidt Scania het motorpallet uit met de OC09-gaskrachtbron met twee vermogens, voor zowel CNG als LNG. Alle motoren kunnen worden gecombineerd met Opticruise of met een automatische versnellingsbak van Allison.

Knielfunctie

De L-serie kan worden uitgerust met automatisch knielfunctie, wat resulteert in een instaptrede op 44 cm. De instaptrede is niet alleen laag maar ook breed, wat volgens de fabrikant handig is voor iedereen die vaak in- en uitstapt, bijvoorbeeld tijdens de inzameling van huisvuil.

Scania-L-Series

Bekroning

,,De L-serie is de bekroning van ons aanbod voor stedelijke omgevingen”, aldus Henrik Eng, Product Director, Urban, Scania Trucks. Hij signaleert een toenemende belangstelling voor trucks met een lage instap. ,,De L-serie heeft precies de kenmerken die nodig zijn voor distributie en toepassingen die vooral plaatsvinden in een stedelijke omgeving met veel verkeer, waar veel verschillende weggebruikers de ruimte moeten delen.”

DC07

Scania lanceert tegelijkertijd met de L-serie een nieuwe reeks 7-liter dieselkrachtbronnen. Ontwikkeld overigens in nauwe samenwerking met Cummins. Het betreft 6-cilinders in lijn, met vermogens van 220, 250 en 280 pk. Deze compacte DC07-krachtbron zonder EGR maakt het Scania mogelijk de P-serie voortaan met een lage motortunnel te leveren.

Met de introductie van de L-serie en de nieuwe DC07-motor stelt Scania haar hele truckprogramma weer volledig up-to-date te hebben.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

5 Reacties
  1. Met deze lage cabine heeft de chauffeur véél beter zicht op fietsers en vooral op voetgangers,al staan die vlak voor de cabine,dit model had al vele jaren moeten gebouwd worden.Scania is hiermee een voorbeeld voor alle andere truck bouwers,er zullen met dit model ook véél minder zogenaamde dodehoek ongevallen gebeuren omdat de chauffeur veel lager zit.Eindelijk een veiliger truck op de markt,en ik kan het weten want was zelf 33 jaar trucker.

  2. Met excuses voor alle Scania fans,……maar wat is dit ding lelijk zeg. Het lijkt wel een druipkaars…….alsof hij te dicht bij het kampvuur heeft gestaan en langzaam in elkaar is gaan zakken. Dan kan er 1000 keer King of the road op staan, maar hier wil je toch niet overdag in gezien worden.

    1. Jan, dit model is modulair.
      Dat doen ze al tig jaar, mooi of niet mooi.
      Knap stukje vakwerk…

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie