versnellingsbak
| 10:00 | Arjan Olsthoorn

Scania introduceert nieuwe high-tech versnellingsbakken

Naast de nieuwe V8-motoren die Scania heeft geïntroduceerd (lees hier alles over de nieuwe V8) komt het merk ook met een reeks nieuwe versnellingsbakken. Deze gaan uiteindelijk alle huidige geautomatiseerde Scania Opticruise oplossingen vervangen. Het eerste lid van de nieuwe serie – G33CM – is gekoppeld aan de vernieuwde V8’s en Scania’s 13-liter high output motoren met 500 en 540 pk. Scania heeft meer dan 400 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe serie om zijn toppositie te versterken.

“Deze introductie voegt nog een ander essentieel Scania-onderdeel toe aan het feit dat het tot 2030 zeer concurrerend blijft op het gebied van ICE-gebaseerde aandrijflijnen,” zegt Alexander Vlaskamp, Executive Vice President, Head of Sales and Marketing. “De nieuwe reeks versnellingsbakken is een uitstekend voorbeeld van de technologische leiderschap van Scania. Deze biedt onze klanten op een duurzame manier en een nog betere brandstof- en transportefficiëntie.”

Efficiënter en duurzamer

Scania heeft een lange en trotse traditie in het aanbieden van geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbakken onder de naam Scania Opticruise. Volgens Vlaskamp is het nodig om te investeren in het ontwikkelen van een nieuwe versnellingsbakreeks. “Onze nieuwe versnellingsbakken bieden de verbeteringen die nodig zijn voor een nog efficiënter en duurzamer wegtransport in het komende decennium. Een belangrijk kenmerk is de bredere spreiding, waardoor ze beter geschikt zijn voor onze motoren met een laag toerental en een langere levensduur en een lager brandstofverbruik.”

Slimme PTO oplossingen

Scania’s nieuwe serie versnellingsbakken wordt geleverd met een overvloed aan nieuw ontwikkelde en slimme PTO oplossingen. Op deze manier voldoet het aan elke wens van de klant. Er komen negen verschillende PTO opties beschikbaar, gekenmerkt door verbeterde prestaties, minder weerstand en een grote flexibiliteit via modulariteit. De EG PTO’s zijn rechtstreeks door de tussenas aangedreven en door de tandwielkast onder druk gesmeerd. Door de nieuwe interface op de tandwielkast met een smeerpoort kunnen ze zwaardere apparatuur zoals hydraulische pompen aandrijven.

De EK PTO’s (vliegwiel aangedreven) zullen bestaan uit een aparte unit, gemonteerd tussen de motor en de versnellingsbak. Er zullen vier verschillende snelheden beschikbaar zijn en de uitlaattoren kan in drie verschillende posities worden gemonteerd.

Vlaskamp: “Al met al hebben we alle reden om te geloven dat onze nieuwe serie versnellingsbakken state-of-the-art is voor krachtige vrachtwagenmotoren. Het zal onze klanten ondersteunen bij het vervullen van hun transporttaken op een naadloze en duurzame manier voor vele jaren.”

Lees ook: Scania is nieuwe ‘king of the road’ dankzij V8 met 770 pk

Acht versnellingen voor achteruit

De ingenieurs van Scania hebben gekozen voor een nieuwe aanpak van de achteruitversnelling. Bij de meeste versnellingsbakken betekent achteruitrijden dat een apart tandwiel de hoofdas in de tegenovergestelde richting laat draaien. In de nieuwe Scania-reeks wordt daarentegen de planetaire inschakeling bij de uitgaande as gebruikt en wordt het achteruitrijden bewerkstelligd door de planetaire wieldrager vast te zetten. Deze oplossing maakt het mogelijk om acht versnellingen te gebruiken voor het achteruitrijden bij snelheden tot 54 km/u (optioneel). Dit is handig wanneer bijvoorbeeld kippers voor lange afstanden achteruit moeten rijden (zoals bij tunnelbouwplaatsen). De olieverversingsintervallen zijn sterk verbeterd door een hogere nauwkeurigheid en het gebruik van grotere oliefilters en hoogwaardige olie.

De start van de verkoop van de eerste versie van de nieuwe versnellingsbakken is gepland voor begin volgend jaar.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie