Op de Elmia-beurs in Zweden introduceert Scania de nieuwste versie van de G-serie versnellingsbakken voor Scania Opticruise. De G38 is speciaal ontwikkeld om samen te werken met Scania’s krachtigste V8, de 16 liter 770 pk met 3.700 Nm.
De G38 is de nieuwste en laatste toevoeging aan de G-serie versnellingsbakken. Deze serie werd voor het eerst geïntroduceerd in 2019 (met de G33). Deze is op maat gemaakt voor het verwerken van het enorme koppel dat Scania’s 770 pk V8 produceert. Ondanks het feit dat hij tot 3.800 Nm koppel aankan, heeft hij exact dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht als de G33.
Hoe wordt hij gemaakt? “Het draait vooral om metallurgie, het kiezen van extremere staalkwaliteiten en het toepassen van technologieën zoals polijsten en shot peening (glansparelstralen) om de hardheid en duurzaamheid van bepaalde vitale onderdelen te vergroten”, zegt Mats Henriksson, Development Engineer bij Scania R&D. “We hebben ook extra oliekanalen toegevoegd voor de meest cruciale onderdelen. Dat is alles – het basisontwerp van de G-serie is op zichzelf al erg stevig.”
Zware toepassingen
De versnellingsbakken uit de G-serie zijn 60-70 kg lichter dan de versnellingsbakken die ze vervangen. Dat komt voornamelijk door de volledig aluminium behuizing en de kleinere afmetingen. Een ander belangrijk resultaat is een lager geluidsniveau, een vereiste om aan toekomstige regelgeving te voldoen. Het schakelen op deze geautomatiseerde versnellingsbakken gebeurt met pneumatische actuators. Door het gebruik van asremmen hebben de ingenieurs van Scania het aantal synchronisaties kunnen verminderen, waardoor er ruimte is vrijgekomen voor bredere tandwielen.
G38CM of G38CH biedt de juiste mogelijkheden voor Scania-klanten die met 770 pk V8’s werken. Het omgaan met GTW’s van 64 ton of meer in zware toepassingen zoals bosbouw, mijnbouw of onder heuvelachtige en/of ruwe wegomstandigheden is de perfecte match voor het ‘power couple’: Scania’s 770 pk V8 in combinatie met een G38 Scania Opticruise versnellingsbak.
Superkruipversnelling
“De G-serie en de functies ervan waren een revolutie ten tijde van de introductie, en dat is het nog steeds als je het mij vraagt”, zegt Bo Eriksson, Product Manager, Scania Trucks. “De trekker biedt alle klantwaarden die je je maar kunt wensen. Tegelijkertijd is hij flexibel en geschikt voor een breed palet aan toepassingen en werkzaamheden waar veel paardenkracht en koppel bij komt kijken. Trekkers voor zwaar transport zullen zeker profiteren van de G38. Het is de ultieme toevoeging als het gaat om uitgebalanceerde prestatiestappen in het modulaire Scania-systeem.”
Lees ook: Rene Lammers Transport zet Scania 40R in
De versnellingsbakken uit de G-serie kunnen ook worden besteld als HD-versies (Heavy Duty) en de G38 is daarop geen uitzondering. De G38CH wordt geleverd met een breder planetair tandwiel voor nog meer robuustheid. Het verhoogt het vermogen om een hoog koppel op de aandrijfas aan te kunnen, ook onder de meest veeleisende (onverharde) wegomstandigheden.
De G38 versnellingsbak is korter dan de meest gebruikte Scania versnellingsbak voor hetzelfde type werk op dit moment, de GRSO926. Een verschil is dat de G38 slechts één ingebouwde koppelbeperking heeft. Maar liefst 100 Nm motorvermogen wordt bij een bepaalde versnelling en een bepaald toerental afgesloten. Iets wat de chauffeur nauwelijks zal merken. De G38 heeft 14 versnellingen vooruit, waaronder een superkruipversnelling en een prise directe, en de mogelijkheid om maximaal 8 versnellingen in te stellen voor achteruit rijden.