*

| 15:44 | Korneel Luth

Scania G410 6×2*4 Dekker Ilpendam

Voor de distributie van bouwmaterialen heeft Dekker Ilpendam een nieuwe Scania G410 LB 6X2*4 in gebruik genomen.

De G410 bakwagen is de 75e nieuwe Scania voor het bedrijf. Technisch directeur Cees Dekker: “Door de jaren hebben we veel meer dan 75 Scania’s gekocht. Maar die andere 30 waren niet helemaal nieuw.”

Deze G410 is dat wel. De keuze viel op dit type omdat het bedrijf al twee vergelijkbare bakwagens heeft rijden en men de verschillen klein wilde houden.

Veel in de binnensteden

Dekker: “Die trucks voldoen goed. We zitten veel in binnensteden voor de distributie van bouwmaterialen. Daar is een niet te hoge cabine en een zo gering mogelijke dode hoek heel belangrijk.”

“Wat dat betreft vind ik de laaggeplaatste Scania spiegels nog steeds de beste in dit segment. Deze heeft natuurlijk weer een sterkere Euro 6 motor, maar alle afmetingen hebben we verder precies gelijk gehouden.”

Scania G410 6x2*4 Dekker Ilpendam
Een wendbare en sterke truck, met andere woorden: een echte chauffeurstruck.

Open laadbak en sterke motor

De bakwagen met open laadbak heeft behalve de nieuwe zescilinder 410 pk sterke euro-6 SCR-only motor een 6×2*4 configuratie met een hydraulisch gestuurde liftbare naloopas.

De relatief sterke motor is nodig om niet te kort te komen bij het trekken van een aanhanger. Dekker: “Dat komt geregeld voor en in ons soort werk zit je dan al gauw aan 50 ton.” Mede daarom koos Dekker ook voor een 10 tons bladgeveerde stuuras.

37 ton/meter Hiab autolaadkraan

Maar de zware vooras is er ook vanwege de volledig stempelbare 37t/m HIAB-kraan achter de cabine.

“Wij hebben hierbij gekozen voor een acht keer uitschuifbare arm zodat wij in een beperkte ruimte makkelijk bouwmaterialen voor verbouwingen kunnen lossen op de vijfde verdieping op het balkon of in een raam op 22 meter hoogte.”

Scania G410 6x2*4 Dekker Ilpendam
Geen flatgebouw is meer te hoog met de Hiab-kraan.

Veiligheid

Ook veiligheid is een belangrijk punt voor Dekker. “Daarom zijn we blij met het Scania Advanced Emergy Brake System (AEB) en Lane Departure Warning (LDW), dat Scania al standaard aanbood op hun voertuigen.”
“Natuurlijk hopen we de AEB nooit nodig te hebben. Maar het gaf ons meteen een goede reden om ook te investeren in Active Prediction en Eco Roll 2.0.”

Deze laatste versie van het automatisch laten uitrollen van de auto als het kan, werkt ook als de cruise control niet ingeschakeld is en brengt zo nog meer besparing dan zijn voorganger.

C.H. Dekker in Ilpendam is een familiebedrijf dat werd opgericht in 1949. Dekker rijdt behalve met bouwmaterialen en rijplaten ook veel staal en papier. Het transportbedrijf heeft tevens een eigen opslagruimte van 3.300 vierkante meter waarvan de helft verwarmd.

 

Klik hier voor alle YETD-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie