Zand- en grinthandel Van Leuken nam recent een nieuwe Scania G410 4×2 trekker in gebruik ter versterking van de transportafdeling van het bedrijf. Deze keer werd er gekozen voor een G-cabine met een hoog dak en een standairco. Het bedrijf wil de auto zo meer flexibel kunnen inzetten op bijvoorbeeld meerdaagse ritten.
“Dat hoge dak en de standairco is niet echt gebruikelijk bij ons,” vertelt Thijs van Leuken. “Het is nog niet voorgekomen, maar als het moet, kan de chauffeur nu ook comfortabel overnachten in de auto. Dat maakt het voertuig veelzijdig inzetbaar.”
Piloot
Thijs is de zoon van mede-eigenaar Theo van Leuken die het bedrijf samen runt met zijn zwager Gerry Martens. Hoewel hij helemaal vertrouwd is met de zaak van zijn vader, werkt hij er niet. “Ik kan overal kan bijspringen, ook op de truck. Maar ik ben piloot van beroep. Ik zit dus wel in het transport maar vervoer normaal gesproken toeristen op de bekende groene stoelen. Alleen valt er momenteel vanwege de pandemie even wat minder te vliegen dus help ik mijn vader wat vaker.”
Laag eigengewicht
Van de 11 trucks in het bedrijf zijn er acht een Scania. Volgens Thijs komt dat vanwege de uitstekende relatie die Van Leuken heeft met de dealer in Veghel. “Dat gaat al ver terug. Wij rijden ook graag met het merk omdat wij zien dat Scania een heel betrouwbare truck bouwt die een robuust chassis combineert met een laag eigengewicht. Ook de 410 pk sterke SCR-only motor pakt bij onze inzet qua verbruik en prestaties goed uit. Wij hebben vanwege de aard van ons werk relatief veel leegkilometers. We hebben dus de uitdaging dat we de helft van de tijd goed 40 of 50 ton moeten kunnen trekken maar de andere helft die pk’s niet nodig hebben. In dat plaatje hebben we met 410 pk een goede balans.”
‘Optimale payload’
Van Leuken rijdt namelijk met in totaal zes Scania’s G410 veel zand en grint vanuit de winplaatsen, die doorgaans net over de grens in Duitsland liggen. “Zo zitten we veel rond Goch en dat is vanaf onze standplaats iets meer dan één uur rijden. Daarom is dat lage eigengewicht zo belangrijk. Want die dertig kilometer Duitsland in, maakt elke rit tot internationaal transport en dus maar veertig ton. Met de combinatie Scania G410 en een Schmitz kippertrailer met een lichtgewicht bak, houden we de optimale payload over.”
Dat Van Leuken veel in Duitsland zit, komt omdat er in Nederland steeds minder grote ontginningen zijn. “Het materiaal dat we daar laden, rijden we gedeeltelijk naar een haven waar het via het water verder getransporteerd wordt,” vertelt Thijs. “Een ander deel gaat rechtstreeks naar opdrachtgevers, bijvoorbeeld in de betonindustrie. Gemiddeld doet een truck zo vier tot tien ritten op een dag. De laatste rit naar huis nemen we vaak zand of grint mee terug naar Schaijk voor onze eigen handel.”
120.000 km per jaar
Naast het transport van zand, voor de industrie en grote werken, en grint levert Van Leuken lokaal ook veel producten aan particulieren en kleinere opdrachtgevers. “We hebben hier altijd rond de 25 verschillende soorten zand, grond, grint en gebroken steensoorten op voorraad. En daarnaast hebben we ook nog een sloop- en recycle- afdeling. De stenen die daar vandaan komen breken we ook weer tot allerlei producten.”
Op die manier rijden de Scania’s bij Van Leuken gemiddeld meer dan 120.000 kilometer per jaar wat best flink is in het zandtransport. “In de praktijk blijkt dat de Scania’s het goed kunnen hebben. We rijden ze hier probleemloos tot over een miljoen kilometer. We hebben er hier zelfs een staan met 1,3 miljoen op de teller. Maar die houden we nu wel dichter bij huis.”
Retarder
De nieuwe Scania G410 bestelde Van Leuken net als al zijn trucks inclusief een retarder en ACC. “Wij bestellen al onze trucks met een retarder. Niet zozeer omdat we veel in heuvelig terrein zitten maar vooral vanwege de besparing op de remblokken. Een groot deel van onze kilometers is namelijk op de secundaire wegen met veel optrekken en afremmen. Zeker met onze gewichten, is dat een aanslag op de remmen.”