onderhoud aan elektrische trucks
| 17:41 | Arjan Olsthoorn

Scania dealernetwerk klaar voor onderhoud aan elektrische trucks

Vrijwel alle werkplaatsen van Scania Benelux zijn nu minimaal EV-Basic gecertificeerd en daarmee klaar voor het onderhoud aan elektrische trucks. Maar liefst 22 van de werkplaatsen zijn al EV-Specialist gecertificeerd en voor 11 andere werkplaatsen is deze certificering in volle gang.

De werkplaatsen Zwolle en Drongen zijn zelfs EV-Battery gecertificeerd; het hoogste niveau van certificering. Hiermee ligt de Scania dealerorganisatie in Benelux volledig op schema om haar klanten mee te kunnen nemen in de transitie naar emissieloos transport.

Nico Van Hauwermeiren, Director Services Benelux, legt uit: “Scania wil graag een leidende rol blijven spelen in de verduurzaming van transport. Dat doen we niet alleen met een uitgebreid productprogramma en ondersteunende diensten, maar ook met een serviceorganisatie die onze klanten op alle vlakken kan ondersteunen en een maximale inzetbaarheid van het wagenpark kan garanderen. Het maakt daarbij niet uit of de voertuigen op diesel, (bio)gas, e-fuels (als bijv. HVO100) of elektriciteit rijden.”

Voor wat betreft elektrische voertuigen) werkt Scania voor de certificering met drie verschillende typen werkplaatsen:

  • EV-Basic: deze werkplaatsen mogen alleen de werkzaamheden uitvoeren aan de mechanische en 24V systemen, maar niet aan het High Voltage systeem
  • EV-Specialist: deze werkplaatsen mogen alles wat EV-Basic mag plus het werken aan het High Voltage systeem wanneer deze spanningsloos is verklaard
  • EV-Battery: deze werkplaatsen mogen alles wat een EV-Specialist mag plus het werken aan het High Voltage systeem onder spanning, indien er specifieke procedures van de constructeur beschikbaar zijn

Werkplaatsondersteuning

De 22 werkplaatsen in Benelux die gecertificeerd zijn als EV-Specialist zijn voor Nederland: Veghel, Utrecht, Oosterhout, Tilburg, Eindhoven, Groningen, Deurningen, Drachten (Rinsma), Amsterdam, Nijkerk, Tiel (Gerritse), Waddinxveen, Nijmegen, Hoogvliet, Arnhem en de Central Delivery Workshop in Zwolle. In België gaat het om de vestigingen Neder-Over-Heembeek, Wijnegem en Huizingen. Elf andere werkplaatsen zullen in de komende periode ook de certificering voor EV-Specialist ontvangen. Zoals gemeld zijn de vestigingen Zwolle en Drongen zelfs EV-Battery gecertificeerd. In de komende periode blijft Scania Benelux de certificeringen verder uitbreiden.

Veiligheid

Binnen het gehele certificeringsproces is veiligheid een belangrijke voorwaarde. Dit geldt niet alleen voor de eigen medewerkers, maar voor iedereen die in opdracht van Scania aan de xEV voertuigen werkt. Daarom certificeert Scania niet alleen de eigen dealerorganisatie, maar organiseert men ook opleidingen voor carrosseriebouwers. “In Nederland en België werden in totaal 45 carrosseriebouwers uitgenodigd voor een elektrificatietraining,” aldus Nico Van Hauwermeiren. “Scania neemt veiligheid zeer serieus, het is belangrijk dat ook carrosseriebouwers veilig kunnen werken aan een elektrisch of hybride voertuig van Scania en daar is deze elektrificatietraining een eerste initiatief in.”

Klaar voor productie

Scania nam onlangs een nieuwe batterijfabriek en een nieuwe assemblagelijn voor elektrische trucks in gebruik. Op deze assemblagelijn startte Scania meteen de productie van elektrische truck voor zware toepassingen tot een GVW van 64 ton. Hiermee is het Zweedse merk klaar voor een emissieloze toekomst en kan het voor vrijwel elke toepassing een BEV produceren. Scania’s volgende generatie volledig elektrische vrachtwagens voor regionaal gebruik heeft dan ook indrukwekkende cijfers: bruto treingewichten kunnen oplopen tot 64 ton, het bereik is tot 390 kilometer, het laadvermogen is tot 375 kW en het hoogste vermogen – 400 of 450 kW (circa 610 pk) – is aanzienlijk hoger dan dat van de krachtigste 13-liter motor.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie