Een aantal Scandinavische transportorganisaties wil tijdelijk een cabotageverbod ingesteld zien in hun landen.
De organisaties zijn verenigd in de Nordic Logistics Association (NLA). Die heeft de regeringen van Zweden, Denemarken en Noorwegen gevraagd om buitenlandse transportbedrijven tijdelijk te verbieden om in Scandinavië binnenlandtransporten uit te voeren, ofwel cabotageritten.
Deze ‘cabotage-time out’ zou tot maart 2013 moeten duren. In die periode worden nieuwe regels en nieuw controlebeleid ontwikkeld waarmee een level playing field zou moeten ontstaan.
Beroepsgroep verdwijnt
“Wij trekken nu aan de noodrem”, zegt Johan Lindström van Sveriges Åkeriföretag. Hij en zijn collega’s uit Denemarken en Noorwegen voorzien dat een groot deel van de Scandinavische chauffeursbanen op korte termijn verdwijnt door de opkomst van lage lonen-chauffeurs uit Zuid- en Oost-Europa, vanwege een gebrek aan adequate regelgeving.
Te laat
“Wij zijn bang dat het te laat is als we wachten tot de nieuwe regels op 1 maart 2013 ingaan”, zegt Lindström, die in Zweden 8.000 transportbedrijven en zo’n 60.000 chauffeurs vertegenwoordigt. “Het risico bestaat dat een deel van het Scandinavische wegtransport voorgoed verloren gaat, en daarmee ook de milieu- en veiligheidswaarden waar het Scandinavische transport voor staat.”
EU-richtlijn
De NLA heeft de regeringen van de Scandinavische landen gevraagd zich bij de EU te beroepen op artikel 10 van richtlijn 1072/2009.
Hierin staat het volgende: “In geval van ernstige verstoring van de nationale vervoersmarkt in een bepaalde geografische zone, veroorzaakt door de cabotageactiviteit of hierdoor verergerd, kunnen de lidstaten de kwestie bij de Commissie aanhangig maken zodat vrijwaringsmaatregelen kunnen worden genomen.”
Bij de Nordic Logistics Association zijn ook aangesloten: Dansk Transport og Logistik, Norges Lastebileierforbund en SKAL uit Finland.
Foto: Ook voor onze noordelijke collega’s zijn het momenteel donkere tijden.