Op zijn vroegst in 2017 wordt de nieuwe generatie digitale tachografen ingevoerd, waarmee vrachtwagens per satelliet gevolgd kunnen worden.
Daarover besliste de Europese raad van Transportministers op 12 december. De toekomstige generatie tachografen moet frauderen vrijwel onmogelijk maken, door gebruik te maken van satellietpositionering. Het wordt hierdoor voor controlerende instanties mogelijk om bepaalde gegevens op afstand op te vragen, en zo gerichte controles langs de weg uit te voeren.
Bij het nieuwe systeem komt de handmatige invoer van gegevens grotendeels te vervallen. De tachograaf registreert zelf wanneer een chauffeur zijn werkdag begint en eindigt.
De Transportministers besloten tevens dat de nieuwe tachografen gekoppeld mogen worden aan Intelligente Transportsystemen (ITS) waardoor voor transporteurs de kosten voor aanschaf van dure GPS volgsystemen beperkt worden. Daarnaast werd besloten dat werkplaatsen die de tachograaf mogen installeren en kalibreren aan strengere voorwaarden moeten voldoen.
De nieuwe tachografen zullen 40 maanden nadat de technische specificaties zijn uitgegeven verplicht worden. Dat zal waarschijnlijk in 2017 of 2018 zijn. Dit hangt echter af van het Europees Parlement. Zij beginnen op 20 december met de discussie over de nieuwe tachografen.
Over het integreren van rijbewijs en chauffeurskaart hebben de ministers nog niet besloten. Dit komt later aan bod, bij de herziening van de regelgeving inzake rijbewijzen.