Samenvoegen rijbewijs en digipas onwenselijk
Het samenvoegen van het rijbewijs en de chauffeurspas in één nieuw rijbewijs is een slecht idee.
Dat zegt de Nederlandse Europarlementariër Peter van Dalen. Hij reageert hiermee op een plan van de Europese Commissie. Die denkt dat chauffeurs minder geneigd zullen zijn te gaan rommelen met de chauffeurspas als daar een officieel document zoals het rijbewijs aan gekoppeld is.
Maar de Europese Commissie heeft naar van Dalen geluisterd, en hem nu gelijk gegeven.
Van Dalen zei: “Het doel, manipulatie van de chauffeurspas tegengaan, wordt bereikt door correcte handhaving van de rij- en rusttijden in Europa.”
Chauffeurs zijn opgejaagd wild
De gebrekkige en discriminerende handhaving van de rij- en rusttijden is de echte oorzaak van fraude met de chauffeurspas: “Chauffeurs manipuleren hun chauffeurspas niet omdat het zo makkelijk is, maar omdat zij als opgejaagd wild over de Europese wegen rijden. Handhavinginstanties in België, Frankrijk, Italië en Spanje lijken er een sport van te maken om buitenlandse vrachtwagenchauffeurs zo hoog mogelijke boetes op te leggen”, aldus van Dalen.
Hij vervolgt: “Niet verwonderlijk dat chauffeurs alles in het werk stellen om aan die torenhoge boetes te ontkomen. Als de Europese Commissie fraude met de chauffeurspas tegen wil gaan moet zij er voor zorgen dat de handhaving van de rij- en rusttijden eerlijk, redelijk en niet-discriminerend plaatsvindt.”
Privacy
Maar er zijn ook praktische redenen waarom samenvoegen van rijbewijs en digipas onverstandig zijn: “Integratie van de twee kaarten zorgt ervoor dat degene die de rij- en rusttijden van de chauffeur controleert toegang tot allerlei extra informatie krijgt, wat niet wenselijk is.” De privacy van chauffeurs komt in het geding.
In beslag genomen? Geen luxe-auto rijden
En ook zorgwekkend, wanneer een chauffeur een ernstige overtreding van de rij- en rusttijden begaat, kan de chauffeurspas in beslag worden genomen. Van Dalen: “Zonder chauffeurspas kan de chauffeur niet verder rijden. Maar als een gecombineerde pas wordt ingenomen, kan de chauffeur ook privé geen auto meer rijden. Dat is een onnodig zware straf. Zeker als je bedenkt dat het meer dan een maand kost voordat een land als Italië een ingenomen Nederlandse chauffeurspas terugstuurt”, aldus van Dalen.
De Europese Commissie is het eens met van Dalen: Het is onwenselijk dat chauffeurs die beroepsmatig een overtreding begaan, vervolgens in hun eigen tijd ook niet meer in hun eigen auto mogen rijden. Daarom zal de Commissie nog eens nauwkeurig naar dit probleem kijken.
De hele rijtijden besluit moet dringend op de schop, tis bedoeld voor de veiligheid, maar tegenwoordig meer als extra staatskasvulling. Waarom kan er niet gewoon een rijtijd van 10u per dag, 15 diensturen, en hoe je de 45 minuten verplichte rust indeeld moet je zelf maar zien.
Veel makkelijker, en de stress valt weg als onze vriendjes uit de oostblok weer eens alle parkeerplaatsen dicht geparkeerd hebben. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
zou het niet beter zijn om eerst eens van al die corupte agenten in al die landen af te kommen die ons nederlanders te zwaar beboeten en hun eigen chauffeurs door laten rijden alsof het de heilige engeltjes zelfe zijn daarom sta ik bij iedere controle in het buitenland met de camera erbij en als ik het met de boete niet eens ben en de hoogte van het geld bedrag dreig ik met een rechtzaak met videobeelden van het moment van de overtreding da ik ook geen druppel drink ruik ik ook heel goed of een agent heeft gedronken dat durf ik op dat moment ook aan te kaarten dat de agent in kwestie (vooral frankrijk/italie) onder invloed is