Lange afstands-chauffeurs lopen in de nachtelijke uren meer risico op een ongeluk dan overdag.
Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek uit Australië. Lange afstand-chauffeurs die tussen middernacht en zes uur ’s ochtends onderweg zijn lopen meer dan drie keer zoveel risico om een ongeluk te krijgen dan wanneer ze ’s ochtends, ‘s middags of ’s avonds rijden.
Rustpauzes erg belangrijk
Volgens de onderzoekers (van de Monash University in Melbourne) zou de kans op ongelukken zeker afnemen als er zo gepland wordt dat chauffeurs tijdens de kleine uurtjes niet rijden. Ook goede rustpauzes zijn zeer nuttig volgens de onderzoekers. Het ongeluksrisico zou daarmee twee à drie keer lager kunnen zijn.
In de Australische staten New South Wales en Western Australia werden tussen 2008 en 2011 in totaal 1.047 geïnterviewd. Van die groep had ongeveer de helft een ongeluk gehad; de andere helft niet.
‘Slaap als sluipmoordenaar’
In Truckstar 12/2013 schreven we ook over ‘Slaap als sluipmoordenaar’. In dat artikel zegt slaapdeskundige Dr. Hans Hamburger: “Werkgevers zouden er op moeten letten dat hun chauffeurs voldoende nachtrust krijgen en ze niet moeten verplichten op onnatuurlijke momenten te rijden.”
Maar Hamburger begrijpt ook dat dat geen haalbare kaart zal zijn. “We leven in een 24-uurseconomie; dat is nu eenmaal de richting waarin onze samenleving zich ontwikkeld heeft.”
“Dat er gevolgen ontstaan zoals slaperigheid en dat daardoor slachtoffers vallen, nemen we blijkbaar voor lief. Ik hoop dat de verzekeraars de schade die hierdoor ontstaat terugdringen door deze niet langer zomaar te accepteren en daarnaast, samen met slaapdeskundigen dwingen de werkschema’s van chauffeurs op een betere manier in te richten”, zo besluit Hamburger.
Eén manier om het transport veiliger te maken, ook tijdens de kleine uurtjes, is om chauffeurs niet teveel van ritme te laten veranderen. Iedere week je ritme omgooien is erg slecht.
Eind 2010 liftten we ruim 400 kilometer mee met chauffeur Graham Fulton door de Australische staat New South Wales, en de Australische nacht. Graham was het nachtrijden gewend en had geen moeite de ogen open te houden en de B-double binnen de lijnen te houden.
Lege trailers ook hoger risico
Het Australische onderzoek leverde ook andere – opmerkelijke – risicofactoren op, zoals het rijden met lege trailers. Dit verhoogt (in Australië in ieder geval) het risico op een crash met een factor 2,5.
Een werkend ABS-systeem op trailers en cruise-control op de truck verminderen beide juist de kans op ongelukken, zo bleek tevens uit het Australische onderzoek.
Rust en pauze-momenten zijn ook ’s nachts van belang volgens de onderzoekers.