Een autotransporter met een ruime cabine? In Amerika kan het met de Volvo VAH 630.
Voor het autovervoer in Amerika en Canada bracht Volvo Trucks North America in 2011 de VAH-serie uit, een laag opgebouwde autotransporter.
In eerste instantie was er de keuze tussen een dagcabine – de VAH 200 – en een slaapcabine – de VAH 430. Echter, naar Amerikaanse ‘sleeper’-maatstaven laat die laatste qua ruimte misschien iets te wensen over in het lange afstandswerk. Daarom heeft Volvo de VAH 630 aan het aanbod toegevoegd.
VAH staat voor Volvo Auto Hauler. Dit is de VAH 630 met lange slaapcabine, en daar zou je toch weinig mee te klagen moeten hebben.
Met 61 inch sleeper
De VAH 630 heeft nog steeds een platte cabine, maar wel met een 61 inch slaap-compartiment, ofwel 155 centimeter. Dat betekent ruimte voor een fatsoenlijk bed en de nodige kastruimte. Het model is te krijgen met twee Volvo-motoren: de D11-motor, met vermogens van 355 tot 405 pk, of met de zwaardere D13-motor, met vermogens van 375 tot 500 pk. Ook Volvo’s I-Shift is leverbaar, naast een handbak van Eaton Fuller.
De VAH-trucks hebben een zogeheten ‘deep-drop’-vooras en lage luchtvering op de achterassen. Hierdoor staat de truck laag op de weg wat meer inches laadhoogte genereert.
Tot voor kort was de VAH 430 het ruimste model in de VAH-range, zoals hier door ons gefotografeerd tijdens de Mid-America Trucking Show 2014 in Louisville, Kentucky.
De VAH-range, van de extra lange 630 tot de dagcabine.