Rowan van der Linden van Van der Linden Transport uit Uden, zette recent een Scania 770S met de nieuwe SCR-only V8 motor op de weg. De truck rijdt als 6×2 met een voorloopas hoofdzakelijk nationaal tussen Venlo en het Westland.
De zelfstandig ondernemer kan de investering in de nieuwe V8 goed uitleggen. “Ik ging aanvankelijk helemaal niet perse voor een Scania. Ik heb tenslotte jarenlang Mercedes gereden. Dat ik besloot voor iets nieuws te gaan, komt omdat ik met een tweede auto ben gaan rijden. De nieuwe chauffeur heeft nu mijn vorige auto en ik de nieuwe. In de zoektocht naar de balans tussen werk en plezier en de kosten heb ik eigenlijk alle merken laten passeren. Ik heb daarbij ook gekeken naar wat een standaard truck na zeven jaar met één miljoen op de teller nog oplevert. En daar schrok ik nogal van. Dat is flink afschrijven. De enige truck waarbij de restwaarde er met kop en schouders boven uitsteekt is een Scania V8 en dan hoe dikker hoe beter. Dat overstijgt de extra investering. En zo heb je over zeven jaar vanwege de hoge restwaarde toch een lagere TCO.”
770 pk
Dus besloot Rowan voor een V8 te gaan. “Ik dacht eerst aan een Scania 650S. Alleen werd ik getriggerd door een intrigerend filmpje op Facebook. Dat was iets met een zeven. Maar een 730 is er al dus moest het een nieuwe zijn. Toen bleek dat het een nieuwe V8 met 770pk én SCR-only techniek betrof en toen wist ik het.”
De nieuwe Scania V8-motor met 770 pk is mede dankzij zijn verbeterde pompverstuivers en verbrandingskamers momenteel de sterkste motorisering in de markt. Het koppel van de achtcilinder is met 3700Nm tussen 1.000 en 1.400 omwentelingen per minuut ronduit formidabel. Het enorme gevoel van kracht wordt nog verder versterkt door de gunstig gekozen vermogenskromme zodat de truck op de helling bij 1.400 toeren netjes in zijn koppel zit en ook nagenoeg de volle 770 pk naar de achteras brengt. Op de vlakke weg is dat vooral te merken bij het optrekken en accelereren.
Verbruik
Toch blijft, eenmaal op snelheid, ondanks het indrukwekkende vermogen het verbruik zeer wel binnen de perken. Dat komt door de slim ontworpen Scania GRSO926R versnellingsbak, waarbij de elfde gang prise direct is en de hoogste versnelling een echte overdrive. Dat zorgt ervoor dat de motor bij 80 km/h in de 12de versnelling toch maar 900 omwentelingen maakt.
“Dat klopt”, weet Rowan. “Natuurlijk koop ik geen 770 pk om vervolgens heel strak op het verbruik te letten. Maar ik merk dat ik met deze auto hetzelfde verbruik heb als met de gehuurde Scania 500S waarmee ik mijn werk een aantal maanden gedaan heb tot deze klaar was.”
Ruime cabine
Ondanks het feit dat Rowan zelden de landsgrenzen passeert, maakt hij wel optimaal gebruik van de ruimte en de vlakke vloer die de S-cabine biedt. “Wij rijden namelijk producten van de veiling in Venlo naar afnemers in het Westland. En dan van daar weer met verse groenten en fruit direct van de tuinders weer terug. Op die manier ben ik wel de hele week van huis en woon ik echt in mijn truck. Daarom heb ik er ook twee koelkasten in laten bouwen waarvan ik er één als vriezer gebruik. Niet dat ik niet graag in een truckstop eet maar vaak is de keuken al dicht als mijn werk erop zit. Op die manier maak ik tussen de 130 en 150.000 km per jaar.”
Waarbij Rowan van der Linden elke kilometer geniet van de luxe die de truck biedt. “Van buiten hebben we hem praktisch chique gehouden. Zo zijn bijvoorbeeld de smokey gespoten verstralers onder de voorruit vervangen door flitsers. Die styling is gedaan door Stefan van Kessel uit Vinkel. Binnen biedt het Scania assortiment méér dan genoeg luxe met een leren bekleding met rode stiksels en een King of the Road pakket. Als extra heb ik een draaibare bijrijdersstoel laten monteren. Dank zij de vlakke vloer kun je dan even lekker je benen strekken.”