Wij reden dit jaar met de nieuwe Volvo FH16 naar Schotland. De Britse truckjournalist Brian Weatherly gaat een stapje verder.
Brian rijdt een rondrit met een zware FH16 700 tandemas-trekker in Australië omdat de truck ook daar gelanceerd is. Een videoteam van Volvo maakte een mooie video van de rit (zie iets verder naar onder). Wat opvalt is dat deze truck aan weerszijden enorme dieseltanks heeft en een iets langer chassis dan we in Europa toepassen.
Lange B-triple
Maar nog opvallender – en langer – is de voertuiglengte gedurende de tweede dag van de rit: 36 meter. De Australische truckjournalist Steve Brooks heeft het juiste rijbewijs, koppelt de hele boel aan elkaar en neemt de plaats van Brian in om met de B-triple de Australische Outback in te kunnen. Het gewicht ligt op ongeveer 82 ton, maar mag maximaal negentig ton zijn voor dergelijke combinaties.
Beide heren zijn onder de indruk van de truck en van het stuurgedrag. Maar vooral mooi voor onderstaande video is dat het rijden met de B-triple door de Australische Outback schitterende beelden oplevert.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Nieuwe FH grote concurrent Kenworth
Met het vorige type FH deed Volvo al bijzonder goeie zaken in Australië. De verwachting is dat ook de nieuwe FH veel Australische transportondernemers zal aanspreken, en tevens veel chauffeurs vanwege het hoge rijcomfort.
Volvo’s I-Shift levert daar uiteraard een bijdrage aan. Maar daarmee bevindt Volvo zich wel in het spanningsveld tussen aanhangers van Amerikaanse en handgeschakelde trucks en voorstanders van Europese automatische schakeltechniek.
Hoe dan ook, Volvo’s grootste concurrent in Australië, Kenworth, zal een flinke dobber hebben aan de nieuwe FH en alle vooruitstrevende technologie van die truck als concurrent van vooral Kenworths populaire frontstuurmodel de K200.