Chauffeurs gaan straks 7,11 euro per rit betalen om over de nieuwe verlengde A15 tussen Bemmel en Zevenaar te mogen rijden.
Dat meldt het Algemeen Dagblad vandaag op basis van de begroting van het demissionaire kabinet dat tijdens Prinsjesdag werd gepresenteerd.
Opzet systematiek
Automobilisten betalen 1,18 euro per keer dat ze over het traject rijden. Dat geld wordt gebruikt om de aanleg van de tolheffingssystematiek te bekostigen. Met de opzet van een organisatie die de tol moet gaan heffen zou 18 miljoen euro zijn gemoeid. Automobilisten en chauffeurs gaan dat betalen zodra de weg er eenmaal ligt. De kosten voor tolinning in de te bouwen Blankenburgtunnel nabij Rotterdam worden op 22 miljoen euro geraamd.
Wanbetalers
Het AD meldt dat er niet alleen een nieuw systeem van elektronische tolheffing wordt ontwikkeld, waarbij chauffeurs en automobilisten zonder stoppen automatisch afrekenen. RDW en het Centraal Justitieel Incassobureau zijn belast met de ontwikkeling van een systeem, waarbij wanbetalers alsnog worden gedwongen af te rekenen voor hun ritten.
Voorschieten
Het ministerie van Infrastructuur & Milieu schiet de kosten volgens het AD voor, maar die moeten worden terugbetaald uit de tolheffing. In Gelderland moeten weggebruikers 289 miljoen euro aan tol opbrengen voor de aanleg van de verlengde A15, waar dus nog eens 18 miljoen euro voor het tolsysteem bijkomt. Als de A15 en de Blankenburgtunnel er eenmaal zijn, zijn er ook jaarlijks kosten aan de tolheffing verbonden. Het ministerie schat die voorlopig op 4 miljoen euro.
2022
Het ministerie gaat er vanuit dat de verlengde A15, die aansluit op de A12 nabij de Duitse grens, in 2022 opengaat, waarmee voor chauffeurs een eind moet komen aan files en vertragingen. Dient er alleen nog even worden afgerekend met bezwaren van omwonenden en milieugroeperingen.
Lees ook: Vooral milieu- en natuurclubs protesteren tegen doortrekken A15.
Europese miljoenen voor A15, waterstof en truck platooning.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.