A7
| 17:24 | Arjan Olsthoorn

Ring Zuid Groningen A7/N7 officieel open

Na 6 jaar bouwen is vanaf zondag 1 september 20.00 uur de zuidelijke ringweg Groningen A7/N7 open voor het wegverkeer. Door onder andere een gedeelte van de weg ondergronds aan te leggen, verbeteren we de verkeersveiligheid, bereikbaarheid van de stad Groningen en de regio en de leefbaarheid voor bewoners.

In 2018 ging de schep in de grond, 6 jaar later is het project af. Projectdirecteur Joost van de Beek is verheugd dat het harde werk en uithoudingsvermogen van de omgeving nu wordt beloond.

“De grootste uitdaging van dit project was dat we letterlijk midden in de stad aan het werk waren. We hebben altijd geprobeerd de overlast te beperken en bewoners oplossingen te bieden, maar hinder is in zo’n situatie simpelweg onvermijdelijk. Directeur-generaal Martin Wijnen omschreef het treffend: Het is alsof je met een schoenlepel je werk moet inpassen. De bewoners hebben veel geduld opgebracht. Daarom vind ik het extra fijn dat wij nu dit resultaat mogen opleveren,” vertelt Van de Beek.

Volledige transformatie

De zuidelijke ringweg Groningen is volledig getransformeerd. Dat was nodig, omdat de verkeersdrukte toeneemt. Van de Beek: “6 jaar geleden was hier nog een kruispunt met verkeerslichten waar de A28 en A7 elkaar kruisten. Dat is niet wat we willen in het hoofdwegennet en zorgde voor relatief veel ongevallen. Door de aanpak van de zuidelijke ringweg verbeteren we de verkeersveiligheid en de doorstroming. Hierdoor worden de stad en de regio beter bereikbaar en vergroten we de capaciteit van de ringweg.”

Projectdirecteur Joost van de Beek. Foto: Rijkswaterstaat, Raymond Bos

Vergroten verkeersveiligheid

Bij het ontwerp van de nieuwe weg stond het vergroten van de verkeersveiligheid voorop. Door een gedeelte van de weg onder de grond aan te leggen, is er geen kruisend verkeer meer. Wat een stuk veiliger is. De nieuwe weg heeft vluchthavens en vluchtwegen en een aangepaste maximumsnelheid van 80 km/h.

In het ondergrondse deel is een uitgebreid veiligheidssysteem aangelegd. Dit bestaat uit detectielussen in de weg, camera’s en matrixborden boven de weg. Een wegverkeersleider in de verkeerscentrale voor Noord- en Oost-Nederland in Wolfheze bedient en bewaakt dit veiligheidssysteem 24 uur per dag. Deze wegverkeersleider kan direct ingrijpen bij pech, een ongeval of een calamiteit. Bijvoorbeeld door een rijstrook af te sluiten met een rood kruis en een weginspecteur eropaf te sturen om te helpen.

Leefbaarheid

Van de Beek: “De verbetering van de leefbaarheid vind ik een van de mooiste resultaten van dit project. De oude weg sneed de stad echt doormidden. Omwonenden keken uit op geluidschermen, hellingen en (dam)wanden. Dat is nu verleden tijd.”

“Door de ringweg gedeeltelijk ondergronds aan te leggen, verdwijnt deze uit het zicht. Boven het ondergrondse deel leggen we een park aan. Dit park verbindt de stad en het Sterrebos weer met elkaar. Bewoners die voorheen uitkeken op de aardebaan waar de weg op lag, kijken straks uit op een park.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie