Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug staat niet op instorten’
Nee, volgens Rijkswaterstaat is er geen sprake van instortingsgevaar voor de Van Brienenoordbrug. De burgemeesters van Rotterdam en Den Haag waarschuwen in het AD echter voor mogelijke instortingsrisico’s als er niet spoedig met de renovatie van de drukste brug van het land wordt gestart. Desondanks ontkent Rijkswaterstaat dit en geeft aan dat de brug veilig gebruikt kan worden.
Bij Rijkswaterstaat heerst enige bezorgdheid over het mogelijke ontstaan van het beeld dat de Van Brienenoordbrug, waar dagelijks 250.000 voertuigen overheen rijden, niet volledig veilig zou zijn. “Als dat beeld ontstaat, dan is dat niet prettig. Wat daarover naar buiten is gebracht, is voor rekening van degenen die deze brief hebben verstuurd,” vertelt een woordvoerder van Rijkswaterstaat aan dezelfde krant.
Maar hoe zit het dan? Is het waar dat er rijstroken worden afgesloten? Wordt de snelheid beperkt? Is er sprake van instortingsgevaar? “Nee, dat is op dit moment niet aan de orde. Tot aan de vernieuwing zorgen we ervoor dat de Van Brienenoordbrug veilig gebruikt kan worden”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat stellig. Echter, de kans op storingen en ongepland onderhoud neemt wel toe. “De brug wordt frequent gemonitord en als dat nodig is vindt er extra onderhoud plaats. Het is nooit helemaal uit te sluiten welke maatregelen we moeten nemen om de veiligheid te waarborgen. Maar bijvoorbeeld het afsluiten van wegen is nu niet aan de orde.”
Drukste brug van Nederland
De Van Brienenoordbrug is de meest gebruikte brug van Nederland. Dagelijks rijden er 250.000 voertuigen over de brug en varen er meer dan driehonderd schepen onderdoor. Het gedeelte aan de oostzijde, dat dateert uit 1965, zal een nieuwe boog krijgen. Terwijl de andere brug, gebouwd in 1990, volledig wordt gerenoveerd.
“Veel bruggen, sluizen, tunnels en viaducten – zoals de Van Brienenoordbrug – zijn op leeftijd en zijn de komende jaren toe aan groot onderhoud of vervanging”, zegt Rijkswaterstaat. “Bovendien slijten onze wegen en vaarwegen door steeds méér en zwaarder verkeer. We staan voor de grootste onderhoudsopgave in onze geschiedenis en daar is veel geld voor nodig.”
Ik heb toch besloten om de brug in Noordelijke richting te mijden, en gebruik te maken van de Benelux tunnel. Is maar 2 km om, vanaf de A16 en dan de A15, in westelijke richting, vervolgens de A4 en via de A20 naar afslag Spaanse Polder. Het is nu al ong. 10 jaar geleden dat er onderhoud gepleegd zou worden. Is nog niets van gekomen en voorlopig ziet het er niet naar uit dat dit snel gebeuren gaat. Het moment van beperkende maatregelen komt iedere dag dichterbij, met als gevolg ellelange file’s. Er staat het beroepsvervoer een enorme extra onkostenpost te wachten, is het niet vanwege de beperkende maatregel,s dan wel vanwege de file’s voor de brug en bij de Beneluxtunnel door het extra ‘omrijdende’ verkeer.