Nieuwe video’s en een nieuwe slogan: de Bob-campagne heeft een nieuw jasje. Vandaag is de campagneaftrap, die zoals elk jaar plaatsvindt in de feestmaand december. De aftrap is op maandagavond 9 december om 17:30 uur, tijdens een reguliere alcoholcontrole bij de Yp in Den Haag.
Nieuwe cijfers, nieuw jasje
Tot nu toe ging de Bob-campagne vooral over het normaliseren van de Bob. Als je met de auto ergens heen gaat, blijft altijd één van de inzittenden nuchter. Mensen werden aangemoedigd om van tevoren af te spreken wie dat zou worden, en later ook om hardop te zeggen tegen anderen dat zij de Bob zijn.
Dit jaar neemt Bob een nieuwe afslag: de boodschap is nu vooral om vol te houden. Want iedereen kent het: soms is het lastig om boven de muziek uit te schreeuwen dat je Bobt. Soms kom je ergens waar onverwacht opeens alcohol wordt geschonken. Uit een vandaag gepubliceerde flitspeiling van PanelWizard Direct blijkt dat 30% van de Bobs regelmatig in de verleiding wordt gebracht om alcohol te drinken. 25% van de Bobs geeft aan dat ze grappige opmerkingen krijgen als ze niet drinken.
Diezelfde peiling laat zien dat meer dan 20% van de Bobs vindt dat hun inzet meer erkenning verdient. Dat kan met een simpel bedankje, maar ook door bijvoorbeeld ook door de parkeerkosten te betalen. Tegelijkertijd wordt al 70% van de Bobs bedankt, voornamelijk in woorden.
Risico’s
Na een jarenlange daling, stijgt het aandeel bestuurders dat rijdt onder invloed weer: van 1,4% in 2017 naar 2,6% in 2022. Alcoholgebruik blijft verantwoordelijk voor 12-23% van de dodelijke slachtoffers. Bestuurders met een alcoholgehalte van 1,0‰ in hun bloed lopen vijfmaal meer kans op een ongeval, bij 1,5‰ is die kans meer dan twintig keer zo groot.