6 oktober 2014 | 12:29

Rijden met Eatons dual clutch

Wie dacht dat Volvo de enige was met ’n dual clutch voor trucks, heeft het mis; wij ervoeren de Eaton Procision.

Nog voordat we met de Volvo FH met Dual Clutch gereden hebben – dat gebeurt zeer binnenkort – maakten we kennis met een andere dual clutch-bak, de Procision van Eaton.

Tijdens de IAA reden we een rondje mee met een twaalf tons bakwagen uitgerust met de Eaton Procision dual clutch-versnellingsbak. Een mooie ervaring, maar er zijn wel verschillen met de I-Shift Dual Clutch van Volvo.

Eaton Procision in MAN TGL

We stappen in bij een goed Engels sprekende Poolse chauffeur in een Pools gekentende MAN TGL 12.220. De chauffeur geeft gas en de truck rijdt soepeltjes de poort uit. Snel volgt het eerste schakelmoment. Terwijl de truck voelbaar blijft acceleren, daalt hoorbaar het toerental van de motor. Er is geen enkele sprake van schokkerig gedrag; er blijft constant kracht vanuit de motor naar de aangedreven as gaan.

Het is een bijzondere gewaarwording die zich telkens bij het optrekken herhaalt, en die tevens prettig aanvoelt. Bij het terugschakelen is evenmin iets te merken van schokkerig gedrag. Ook dit verloopt zeer soepel.

Al naar gelang het toerental en de ontwikkeling van de snelheid, selecteert de bak een versnelling voor. In de truck is op een laptop duidelijk te zien welke versnellingen dat zijn.

Rijden met Eatons dual clutch
De bovenste waarden geven aan: gaspedaal-positie, geleverd koppel, toerental motor, toerental uitgaande as, snelheid, versnelling en voorgeselecteerde versnelling.

Gesynchroniseerd

Tot zover zou de vergelijking met de Volvo Dual Clutch op moeten gaan, maar er zijn wel degelijk verschillen. Volgens onze Eaton-chauffeur is het erg moeilijk om een ongesynchroniseerde versnellingsbak als uitgangspunt te nemen voor Dual Clutch-techniek. De Eaton Procision-bak is dan ook een gesynchroniseerde versnellingsbak.  

De technici bij Volvo hebben echter wel de ongesynchroniseerde, harde I-Shift als basis gebruikt voor hun Dual Clutch-bak. Het kan dus wel.

Procision voor trucks tot 16 ton

Bovendien is de Eaton Procision bedoeld voor het middelzware werk, tot zestien ton, in tegenstelling tot de I-Shift Dual Clutch die voor zwaardere trucks bedoeld is.

Ook het aantal versnellingen verschilt. De Eaton Procision heeft er zeven, waarvan de overgangen van één tot en met zes zonder vermogensverlies gaan – de zogeheten power shift – en van zes naar zeven op de conventionele manier met een onderbreking. Volvo’s Dual Clutch heeft twaalf versnellingen. Maar ook daar is de stap van zes naar zeven er één met het onderbreken van vermogen. Dit is namelijk de range-stap in de I-Shift, ofwel van de lage naar de hoge groep.

Snel optrekken

Toch is de Eaton-bak niet gek. Het optrekken van de MAN TGL met 220 pk, die beladen is tot zijn maximale gewicht van twaalf ton, gaat ongekend snel. Het truckje houdt de personenwagens om hem heen goed bij. Bovendien is het rijden op deze manier hartstikke comfortabel.

Een interessante kennismaking daarom. Eaton introduceert de Procision volgend jaar – halverwege 2015 – op de Amerikaanse markt. Daar komt ie beschikbaar in de medium-heavy, class 6 en 7 trucks.

Rijden met Eatons dual clutch
De Procision dual clutch-versnellingsbak van Eaton.

De dual clutch-module is geïntegreerd in de versnellingsbak, wordt hydraulisch aangestuurd en is olie-gekoeld, wat de levensduur verlengt. De software die het schakelgedrag aanstuurt heeft een Economy en Performance-modus, waartussen automatisch geschakeld wordt, al naar gelang de input van de chauffeur, massa van het voertuig en hellingshoek van de weg. 

MAN is geen deelnemer in het dual clutch-project, zo leren we van de chauffeur. De TGL in kwestie is gewoon bij een dealer aangeschaft en vervolgens door Eaton aangepast en voorzien van de Procision-dual clutch versnellingsbak. De truck-divisie Eaton maakt versnellingsbakken, koppelingen, hybride aandrijfsystemen en talloze andere (aandrijflijn) componenten.  

 

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

 

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda