Volvo FH en FMX Electric
| 10:10 | Arjan Olsthoorn

Rijden met de Volvo FH en FMX Electric

Vorig jaar al konden we in Zweden kort kennismaken met de elektrisch aangedreven Volvo FM, FMX en FH. Nu was er gelegenheid om ze in ons eigen land langer uit te proberen.

Bekijk de video onderaan deze pagina.

We schreven het al vaker: de transitie naar alternatieve aandrijvingen is in volle gang. Dat zie je aan de snelheid waarmee fabrikanten trucks ontwikkelen die elektrisch worden aangedreven. Sommige zijn zelfs al gewoon leverbaar en worden in serie geproduceerd. Ook zijn er inmiddels vrachtwagens die waterstof gebruiken als brandstof. Welke vorm uiteindelijk de meeste trucks gaat aandrijven, zal de toekomst leren. Het zou goed kunnen dat het een combinatie wordt: elektrische vrachtwagens voor distributie en de korte afstand en waterstof voor het internationale vervoer.

Vaststaat dat er de komende jaren veel gaat veranderen, waarbij de rol van fossielvrije en emissieloze aandrijving alleen maar groter wordt. Dat moet ook wel, want klimaatakkoorden en tal van andere voornemens op het gebied van milieu dwingen die transitie af en bepalen ook de snelheid waarmee dat gebeurt. Dat is zelfs in Nederland merkbaar, want op 1 januari 2025 gaan 25 gemeenten zero-emissiezones invoeren. Hoe die er precies gaan uitzien, is nu nog niet duidelijk, maar het is wel iets waar de transportondernemer op zal moeten inspelen.

Weinig gewenning

Voordat we de openbare weg op gaan, rijden we voor de video een paar keer de taxibaan van het vliegveld op en neer. Dat is meteen een mooie gelegenheid om eens te zien hoe snel zo’n elektrische truck nu werkelijk is. Daarom gaat na het keren het gas er vol op. Zonder drama schiet de Volvo FMX er vandoor en blijft hij gewoon lineair versnellen. Vlak voor het volgende keerpunt tikken we de 75 km/u aan. Wauw, en dat over zo’n kort stukje van een paar honderd meter. Dat kun je met een diesel wel vergeten. Niet dat het daarom gaat bij een elektrische truck, maar het geeft wel aan waartoe de techniek in staat is. In het dagelijks verkeer zul je dat niet zo vaak gebruiken, al is het maar omdat het funest is voor je actieradius. Gelukkig zitten de accu’s vol, zodat we na deze ‘Spielerei’ nog voldoende over hebben om Beesd te halen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie