Rijbewijs gewoon te koop in Litouwen
In Litouwen zijn B/CE-rijbewijzen gewoon te koop.
De Litouwse rijbewijzen kosten tachtig euro per stuk, zo melden de Noorse nieuwswebsite VG Nett en de Noorse wegtransport-organisatie Norges Lastbileier-Forbund (NLF). Een ieder met de juiste connecties kan zo’n rijbewijs bemachtigen.
NLF claimt dat het kan aantonen dat diverse niet-Noorse chauffeurs illegaal op de vrachtwagen zitten en tevens de rij- en rusttijden weten te omzeilen door met verschillende rijbewijzen en identiteiten te rijden.
Vier Litouwse rijbewijzen à 80 euro
Om dit te bewijzen kocht een bestuurslid van NLF, Roar Melum, vier vrachtwagen-rijbewijzen en twee identiteitskaarten in Litouwen. Dit kostte hem tachtig euro per rijbewijs. Dat Melum nooit rijles op de truck heeft gehad, was geen enkel probleem.
Foto opening: Drie Litouwse rijbewijzen van Roar Melum en twee Litouwse ID-kaarten. (VG Nett – Geir Otto).
Roar Melum vertelt dat het balletje begon te rollen toen een Litouwer in Noorwegen solliciteerde voor een baan als chauffeur. Tijdens het sollicitatiegesprek prees hij zich zelf aan door te zeggen dat hij meer dan één rijbewijs had. Hij kon daarmee non-stop een truck besturen.
“Ze wisselen niet van bestuurder, maar ze wisselen van identiteit, en omzeilen daarmee het hele rust- en rijtijden-systeem. Met vier identiteiten kun je in principe non-stop rijden”, zegt Melum.
Als bij een controle dezelfde naam en zelfde foto op alle getoonde identiteitspapieren staat, en op de tacho-gegevens, is er op het eerste gezicht niks mis en is de kans groot dat politie- en inspectiediensten de chauffeur verder laten rijden.
Zonder blikken of blozen
De Litouwse chauffeur heeft in Noorwegen geen baan gekregen, zegt Melum tegen VG Nett. Niet lang daarna meldde zich echter een nieuwe werkzoekende Litouwse chauffeur bij hetzelfde transportbedrijf.
Deze chauffeur vertelde eveneens zonder blikken of blozen dat hij aan een nieuw rijbewijs kon komen. Melum besloot de man aan zijn woord te houden. En inderdaad arriveerde er niet veel later een pakketje in Trondheim met daarin een Litouwse ID-kaart en een Litouws B/CE rijbewijs op naam van Roar Melum.
Melum heeft één van de rijbewijzen inmiddels overhandigd aan de politie in Trondheim. Die is ‘geschokt’ te zien dat het zo makkelijk is om op deze manier aan een rijbewijs te komen.
“De kwaliteit van het nep-rijbewijs is zo goed dat het in veel gevallen zo door een politie-controle zal komen. Het ziet er prima uit”, zegt Marius Rønningen van de politie in het district Sør-Trøndelag.
“Met de ervaring van een gemiddelde politie-agent is het moeilijk om te zien dat dit een nep-rijbewijs is”, zegt Rønningen.
‘Het gaat levens kosten’
Geir A. Mo, directeur van NLF zegt: “Wij kunnen niet langer garanderen dat de trucks die we onderweg tegenkomen bestuurd worden door gekwalificeerde chauffeurs.”
Mo vervolgt: “De verkeersveiligheid op de Noorse wegen moet door de Noorse wet geregeld zijn, niet door een corrupte EU-moraal.”
“Bovendien moeten we verladers aanspreken op hun verantwoordelijkheden. Ze kunnen zich niet langer door de prijs alleen laten leiden. Het gaat levens kosten”, besluit Mo.
Truck met tracking-systeem verkocht aan zelfde Litouwer
Interessant genoeg verkocht een Noorse truckhandelaar een truck aan de eerste Litouwse chauffeur. Op de truck zat een tracking-systeem dat na de verkoop op de truck is blijven zitten.
“Gedurende bijna een jaar konden we de truck volgen in Noorwegen, Zweden, Finland en Litouwen. We zagen hoe de chauffeur wisselde tussen zijn vier identiteiten”, zegt Melum.
Daarbij kwam natuurlijk duidelijk naar boven hoe de chauffeur zich op geen enkele manier aan de rust- en rijtijden hield, en daarmee wellicht het verkeer in gevaar bracht, maar ook hoe hij op die manier oneerlijke concurrentie was voor de rest.
“Het ergste voorbeeld was een rit van 2.680 kilometer waarbij de langste stoptijd vijf minuten was”, zegt Melum.
Inmiddels zou de truck bij een ongeluk total loss zijn geraakt, volgens informatie van Melum.
Wellicht ook in andere nieuwe EU-landen
Het regelmatig voorkomende gepruts van sommige Oost-Europese collega’s om een trailer voor een dok te krijgen kan wellicht ook verklaard worden uit het rijden met een vals rijbewijs; misschien hebben deze heren nooit fatsoenlijke rijlessen genoten. Bovendien is de verkeersveiligheid op de Europese wegen met ongekwalificeerde chauffeurs in gevaar.
De kans is groot dat in andere nieuwe EU-landen, zoals Letland, Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije, (vrachtwagen-) rijbewijzen ook gewoon te koop zijn, als je de juiste connecties hebt. Corruptieniveaus liggen in die landen aantoonbaar hoger dan bij ons of in Scandinavië.
In de geruchtmakende Zembla-documentaire van oktober 2012 over het vervoer van ADR-vrachten door Oost-Europese chauffeurs bleek ook dat ADR-diploma’s gewoon gekocht kunnen worden in een land als Polen.
Litouwen was in 1990 de eerste Sovjet-republiek die brak met de Sovjet-Unie en Rusland en de onafhankelijkheid uitsprak. Pas een jaar later werd het land alszodanig erkend. In 2004 trad Litouwen toe tot de NAVO en de EU, en eind 2007 trad Litouwen toe tot de Schengen-zone.
Ik heb laatst een rijbewijs gekocht bij rijbewijskopen@protonmail.com een Nederlands geregistreerd rijbewijs voor 6 honderd. Was de laatste optie ivm faalangst. Bedankt jongens!
Wat ik zo vreemd vind is dat ik ga code95 op mijn rijbewijs zetten een halfjaar later is de code er weer af ik moest naar school is dat krom of niet ik zit al meer dan 40 jaar op de vrachtwagen welke jongere chauffeur zou nu betere verantwoord rijden hebben als ik je hoorde niéts anders dan achterop een file geklapt omgeslagen wiel er afgelopen vroeger hoorde je die dingen niet geld geld geld daar gaat het om nederland is een papier land.
vrijstelling code 95 boven 50 jaar komen er ineens veel chauffeurs bij
Dit is al jaren bekend. Toen de Polen hier voor het eerst kwamen was het al zo en ook bekend. Ogen dicht want deze mensen waren zielig. Nederland is vol geschoten door deze buitenlanders. Het gevolg is dat wij nergens meer onze truck mogen neer zetten om te eten of te overnachten. De reguliere parkeerplaatsen staan vol witte kentekens die niet naar het restaurant gaan. Waardoor deze eigenaren inkomsten te weinig krijgen zodat ze de deuren moeten sluiten. Al wat leuk was in de avond is ons op deze manier verziekt. Lang leven 1 Europa. Ze rijden sprinter nieuw spul met heel veel subsidie uit Brussel. Het ergste daarvan is dat wij daar heel veel aan bijdragen. Grenzen dicht brussel tot ziens. Op naar weer een normaal Nederland.
Allereerst @ j-polleke: en jij gelooft jezelf? MP? Fantast!
Oké: fijn dat het nu bewezen is door een betrouwbare bron.
In Frankrijk is op hoog niveau al besloten extra in te gaan zetten op controle op cabotage-overtredingen en wat er verder omheen hangt. Alle West-Europese landen moeten dit ook gaan. Ik hoop dat ze de transportondernemers die de boel belazeren ook flink aanpakken. Gerenomeerde verladers zullen dan wel teruggaan naar betrouwbare transportpartners. En als Geert Wilders flink gaat winnen -ik hoop van niet- dan moeten al die parlementariers zich maar eens flink achter hun oren gaan krabben. Zij roepen het zelf op zich af.!
Eigenlijk weten we al veel langer dat er door de overheden van Oost-Europese landen op allerlei gebieden worden gesjoemeld en bedrogen. Daarom moeten we heel snel af van één Europa zonder grenzen, want als dit Europese gezwel nog een jaar of 10 voort woekert zijn we verworden tot één grote Europese Maffiastaat, waarin normen niets meer waard zijn en wetgeving aan de laars gelapt- en omzeild wordt. We worden nu al jaren overspoeld door ongediplomeerde chauffeurs uit deze landen alsmede gediplomeerde criminelen. Staat Roemenië inmiddels niet bekend als het land waar op hogescholen allerhande nieuwe technieken worden bedacht waarmee onze geldautomaten worden bewerkt? Maar Nederlandse politici m.u.v. Geert Wilders, lachen deze problematiek weg en slechte ondernemers nemen lekker goedkope “chauffeurs” aan. Jammer dat ze vanaf de eerste rit niet gelijk door deze lieden bestolen worden. Dat zou ze leren.
Het is gewoon schandalig dat dit kan gebeuren En al die uitbuiters in Brussel blijven maar gewoon op hun reet zitten en doen er niets aan. Ja aan het eind van de week declaratie beuren en als een sneltrein naar huis.
Wanneer zal er eens een opstaan en het opnemen voor de echte TRUCKER.
Is dit stuk al in alle europese talen vertaalt en naar de ministers van sociale zaken en die van verkeer verstuurt? EN niet te vergeten naar Kallas?
Ze moeten al die platkoppen terugsturen achter het IJzeren Gordijn, het Schengen-verdrag afschaffen en de EU een dikke zwerende vinger steken op een plek waar nooit het zonlicht schijnt. Eind september 2012 ben ik mijn baan kwijt geraakt, omdat er te weinig werk was. Maar ondertussen is het bedryf waar ik voor werkte, samengegaan/overgenomen door een bedryf wat met die platkoppen rijdt.
Lang leve de EU!!!!!!!!! F.O. ; F*CK OFF!!!!
Het is toch al een tijdje aan de gang dat wij van alle kanten beperkingen krijgen opgelegd zoals rijtijden en werktijden code 95 en noem maar op, terwijl de oostbloklanden er maar op los rijden en daar alles te koop is voor een grijpstuiver.
Een voorbeeld. Een poolse collega ging vorig jaar zomer terug naar polen met vakantie en kwam met z,n code 95 terug kosten 75 euro. En zo is daar alleste koop terwijl wij hier telkens op kosten gejaagd worden.waneer gaat dat nu eens stoppen.ze hebben het over een europa nou de eenheid is nog ver te zoeken.waar gaat dit eindigen.
Ze kunnen erover schrijven…
Maar of er iets tegen word ondernomen , in belgië alleen al heeft er NIEMAND oren naar !!
heb jaren als MP gewerkt op het europees parlement waar aldaar zulke zaken zouden moeten worden besproken maar zoals ik al zei …
Geen kat die hierom geeft !!!!!
Eens iemand het woordje transport over de lippen liet rollen werd vrijwel onmiddellijk een halt toe geroepen met bijkomende opmerking ” volgend onderwerp ” zo werkt de regering . Punt !!!
Het is toch te bezopen voor woorden, en als wij onze code 95 niet halen zijn we alles kwijt! Terug met die muur, terug met de grenzen en rap aanpakken die schoften!
onmiddelijk grenzen dicht voor dit soort landen