Een dagje onderweg met een 21,50 meter lange diepladercombinatie laat een diep respect achter voor de chauffeurs die hiermee dagelijks onderweg zijn. We rijden de DAF XG+ 530 FTM.
Het zwaailicht helemaal achterop doet zijn best om andere weggebruikers te waarschuwen, maar meerdere keren blijkt dat geen enkel effect te hebben. Diverse weggebruikers proberen zich nog langs de combinatie te wurmen, zonder enige notie waarom we ons zo breed proberen te maken. De reden waarom volgt vaak enige momenten later, als de dieplader toch wel ver naar binnen blijkt te lopen en de uitzwaai door de drie gestuurde achterassen anders is dan door hen van tevoren is ingeschat. Gelukkig weten we elke keer ongeschonden uit de strijd te komen, maar het maakt het rijden met een dergelijke trailer nog uitdagender dan van tevoren gedacht. En we waren al benieuwd, omdat zowel collega Arjan als ondergetekende niet eerder met zo’n speciaal-transportcombinatie onderweg was. Vandaar dat we de uitnodiging van DAF om met zijn zwaartransporttrekker en Kässbohrer-dieplader te rijden graag aannamen.
Je vindt de gehele rij-indruk in Truckstar 6/2024.
toegegeven, hij smoelt wel goed met die vier assen, waarvan er twee zijn gestuurd. Op de vooras na heeft de trekker luchtvering en de tweede stuuras laat zich liften als de aslasten dat toelaten. De kleine brandstoftank links heeft een inhoud van 490 liter en de ruimte rechts gaat grotendeels op aan de uitlaatdemper. De accu’s en enkele luchttanks kregen een plaats achter de cabine. De truck is geschikt voor een totaalgewicht van 78 ton, maar zo zwaar zijn we vandaag niet. Met de twintigvoets container achter op de dieplader wegen we in totaal 43 ton.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Spannend
Het wordt nog even spannend als we in Zeeland bij de Zandkreeksluis komen. De hoofdweg rechtdoor is dicht, zodat we de bypass moeten nemen. Dan merk je pas echt waarmee je onderweg bent, want er is een stukje van de rijbaan voor tegenliggers nodig om de bocht te halen. Dat snapt niet iedereen, maar gelukkig komt er van de andere kant een collega met eveneens een dieplader die ruimte laat. Dank! Wij weten nu waarmee hij dagelijks te maken heeft. Dat is eigenlijk de belangrijkste ervaring die blijft hangen als we na een mooie dag rijden door Nederland de combinatie weer bij de fabriek in Eindhoven parkeren.