| 08:36 | Robert Servaas

Rij-indruk DAF XG+ 530 FTM zwaartransporttrekker

Een dagje onderweg met een 21,50 meter lange diepladercombinatie laat een diep respect achter voor de chauffeurs die hiermee dagelijks onderweg zijn. We rijden de DAF XG+ 530 FTM.

Het zwaailicht helemaal achterop doet zijn best om andere weggebruikers te waarschuwen, maar meerdere keren blijkt dat geen enkel effect te hebben. Diverse weggebruikers proberen zich nog langs de combinatie te wurmen, zonder enige notie waarom we ons zo breed proberen te maken. De reden waarom volgt vaak enige momenten later, als de dieplader toch wel ver naar binnen blijkt te lopen en de uitzwaai door de drie gestuurde achterassen anders is dan door hen van tevoren is ingeschat. Gelukkig weten we elke keer ongeschonden uit de strijd te komen, maar het maakt het rijden met een dergelijke trailer nog uitdagender dan van tevoren gedacht. En we waren al benieuwd, omdat zowel collega Arjan als ondergetekende niet eerder met zo’n speciaal-transportcombinatie onderweg was. Vandaar dat we de uitnodiging van DAF om met zijn zwaartransporttrekker en Kässbohrer-dieplader te rijden graag aannamen.

Je vindt de gehele rij-indruk in Truckstar 6/2024.

toegegeven, hij smoelt wel goed met die vier assen, waarvan er twee zijn gestuurd. Op de vooras na heeft de trekker luchtvering en de tweede stuuras laat zich liften als de aslasten dat toelaten. De kleine brandstoftank links heeft een inhoud van 490 liter en de ruimte rechts gaat grotendeels op aan de uitlaatdemper. De accu’s en enkele luchttanks kregen een plaats achter de cabine. De truck is geschikt voor een totaalgewicht van 78 ton, maar zo zwaar zijn we vandaag niet. Met de twintigvoets container achter op de dieplader wegen we in totaal 43 ton.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Spannend

Het wordt nog even spannend als we in Zeeland bij de Zandkreeksluis komen. De hoofdweg rechtdoor is dicht, zodat we de bypass moeten nemen. Dan merk je pas echt waarmee je onderweg bent, want er is een stukje van de rijbaan voor tegenliggers nodig om de bocht te halen. Dat snapt niet iedereen, maar gelukkig komt er van de andere kant een collega met eveneens een dieplader die ruimte laat. Dank! Wij weten nu waarmee hij dagelijks te maken heeft. Dat is eigenlijk de belangrijkste ervaring die blijft hangen als we na een mooie dag rijden door Nederland de combinatie weer bij de fabriek in Eindhoven parkeren.

3 Reacties
  1. Bij MRC hebben ze de nieuwe XG besteld, en daarvan krijg ik er een als voorloper configuratie. Ik ben benieuwd hoe die zich gaat verhouden ten opzichte van mijn Mercedes Actros. Ik ben allang blij dat het geen Volvo is geworden, puur op basis van de ruimte in de cabine. Die Volvo’s rijden fantastisch, maar de leefruimte is al lang niet meer van deze tijd, zeker omdat wij vaak meerdere weken onderweg zijn.
    Vanaf oktober ga ik het ervaren, en ga er van uit dat ook bij DAF de ontwikkelingen gewoon doorgaan, en er regelmatig updates en verbeteringen ingevoerd worden.
    Wat betreft vermogen is DAF geen trendsetter, maar voor het werk wat ik ermee ga doen is 480 of 530PK voldoende. Dat werk bestaat voornamelijk uit Aerospace en industriële machines met groot volume. Er hangt een 2assige dieplader achter (lowdeck 20cm vloerhoogte) of 4 as semie waar max 40 ton lading op mag.

    Indien Truckstar interesse heeft mogen ze wel eens een rit met mij meemaken.

  2. Mooie auto,alleen jammer dat DAF totaal niet mee kan komen in het echte zware werk vanwege het beperkte vermogen…
    Rijd zelf een 106(530 SSC) met dezelfde asconfiguratie in het windmolentransport.Voornamelijk bladen,maar ook geregeld de zwaardere onderdelen,en daarin merk je dat de Daf met 530 pk,en een teveel ‘zoekende’ versnellingsbak,te kort schiet in verhouding met de Mercedessen en Scania’s die wij hebben.

  3. Best zielig gezicht zo zonder zonneklep.
    Mits schakelen goed afgesteld, div opties en juiste software zodat auto ook trekt is er wat moois van te maken. Helaas moet ik het doen met standaard daf. Zonder opties, niet trekken en weinig koppel en veel te langzaam schakel programma. Dan is het iedere dag een frustratie. Gewoon een k.tauto.
    Dag met een xg onderweg geweest maar ook niks bijzonders. Wel nieuw en modern.
    Waarom zo’n reactie?
    Omdat ik bij een bedrijf rij (EvW 57-BJL-3) waar gierigheid boven veiligheid gaat.
    Kreeg 30 jaar terug Scania 113. Reed beter dan daf nu. Grt. Johan de Jongh

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie