Technische groothandel Rensa laat vijf van haar Renault vrachtwagens een jaar lang op biodiesel rijden. Het betreft zogenoemde Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), biodiesel uit afval. Het gaat vooralsnog om een proef.
Kuster Olie mag de brandstof aan Rensa leveren. Het betreft zogenaamde tweede generatie biodiesel, die wordt gemaakt uit recyclede plantaardige afvaloliën en -vetten. In pure vorm maakt de biobrandstof een CO2-reductie van 89 procent mogelijk, claimt de leverancier. Rensa hoeft haar Renaults niet aan te passen. Volgens de importeur van het Franse merk zijn alle actuele Renault-zelfontbranders geschikt voor biodiesel.
Monitoren
Rensa laat tijdens de proef uiteenlopende trucks op biodiesel rijden. Het betreft twee 12-tons Renault D 210 bakwagens, een 19-tons D 280 en twee Renault T 320 trekkers. ,,Met die variatie moet het mogelijk zijn om een gedegen vergelijk te maken met onze andere Renault-trucks die op fossiele diesel rijden”, aldus transportmanager Bob Lammers van Rensa. ,,HVO heeft een iets hogere kostprijs, maar daar staat een hoger rendement tegenover; bovendien is er minder AdBlue nodig voor een schone verbranding. Het komende jaar zullen we al deze parameters nauwgezet monitoren.” De Renaults van Rensa tanken de komende twaalf maanden uitsluitend bij de pomp van Kuster Olie in Doetinchem. Alléén HVO, uiteraard.
Lees ook: Van den Bosch Transporten voegt 42 Renaults aan vloot toe.