Stabiel, prettig en makkelijk om mee te rijden: dat is de eerste indruk van de Renault T-serie.
Renault onthulde afgelopen juni haar volledige Euro 6 truck-programma. Het grootste nieuws daarbij was de presentatie van de grootste truck: de geheel nieuwe T-serie. In Normandië reden we voor het eerst met de T-serie.
Dat was een aangename eerste kennismaking. Ook al begrijpt niemand de diep bruin-groene introductiekleur, hieronder schuilen bijzondere lijnen, degelijke techniek en een plezierig interieur. En nog belangrijker: het rijdt goed.
Langs de Normandische kust
Startpunt van de rit was de Renault cabinefabriek in Blainville-sur-Orne, bij de plaats Caen. Van daaruit verliep de rit richting en langs de Normandische kust. Een mooie en gevarieerde route met genoeg smalle weggetjes en gekke bochten om een goeie eerste indruk van de T-serie te krijgen.
De lage versie is uiterst handzaam, maar wel met de hoogste vermogens verkrijgbaar.
Lage T-serie
Het eerste deel reden we met de lage T-serie, de Sleeper Cab. Deze truck heeft een 20 centimeter hoge (lage) motortunnel. Optrekken, schakelen en sturen gaan snel, makkelijk en goed. De zitpositie met de kleine motortunnel is wat ons betreft perfect, ook qua zicht.
Ook perfect voelen de 520 pk-sterke DTI 13-motor en de retarder. Met de 37 ton totaalgewicht van deze truck en trailer kun je hiermee elke helling aan.
Het dashboard verraadt net als het bijzondere uiterlijk van de truck dat je je in een Franse truck bevindt. Renault heeft er sterk op ingezet om de Franse eigen identiteit te behouden in de T-serie en dat is gelukt. Eventuele negatieve gevolgen daarvan, zoals moeilijk te doorgronden boordcomputers of andere elementen van de bediening lijken echter achterwege gebleven.
Je weg vinden achter het stuur
Maar net als bij iedere nieuwe, moderne truck moet je wel je weg vinden achter het stuur. Zo zitten er knopjes aan de achterkant van het stuur voor de cruise-control, en zet je die aan met een draaiknop rechts op het dashboard, en is er een typisch Franse digitale snelheidsmeter in plaats van een klok. Toch heb je in een paar minuten door hoe het allemaal werkt, inclusief de bediening van het centrale display.
Verder zit de stoel goed en laat die zich makkelijk bedienen, en laat het stuur zich met een dubbele knik in de stuurkolom redelijk goed instellen. Maar het kan niet hoog genoeg, en het kan ook niet ver genoeg knikken. Goed punt is het gat tussen de twee spiegels aan beide spiegelsteunen wat een gereduceerde dode hoek in die zichtvelden oplevert.
D-day en de High Sleeper Cab
Na een avontuurlijk stukje sturen langs de kust en langs enkele belangrijke historische landingsplaatsen van de geallieerden op D-Day in 1944, komen we aan op het wisselpunt net buiten Arromanches-les-Bains, (met zicht op Gold Beach voor de WW II-kenners).
Na een bakje koffie stappen we over op de High Sleeper Cab, de hogere versie zonder motortunnel. Ook deze truck rijdt en stuurt prima en roept onderweg in de dorpjes veel goedkeurende blikken en gedraaide hoofden op. Wat ons betreft zou de keuze echter uitgaan naar de lagere versie. Die voelt nog net iets stabieler. Bovendien is het overzicht bij het mikken en sturen door krappe bochten, rotondes en langs betonnen (stoep-)randen bij de lagere versie net iets beter.
De lage versie is met het hoge dak eveneens erg ruim en de motortunnel van twintig centimeter is allerminst een obstakel.
Uiteraard zitten er nog talloze andere belanrgijke zaken op de nieuwe T-serie die allemaal de moeite van het vermelden waard zijn. Lees daarvoor binnenkort het verhaal in Truckstar.
Internationale truck
Voor nu was dit in ieder geval een aangename eerste kennismaking. Renault heeft met de nieuwe T-serie vooral een internationale truck neergezet die in heel Europa chauffeurs en transportondernemers zal aanspreken. Daarbij is de typische Franse uitstraling niet verloren gegaan en heeft men wat ons betreft een perfecte balans gevonden.