*

| 12:20 | Arjan Olsthoorn

Renault T High 480 Truckstar Praktijktest

Renault heeft zijn T high vernieuwd. Het interieur kreeg een kleine opfrisbeurt en de motor is aangepast naar Euro 6d. Theoretisch zou de auto daardoor iets zuiniger moeten zijn. Benieuwd of hij dat waar kan maken.

Gewijzigd of niet, de Renault T high was voor ons het weerzien met een oude bekende. Vorig jaar hadden we immers ook een 480 T High. Met zijn vier treden instap en een vloerhoogte van 1,66 meter doet hij het niet onder voor een Mercedes Actros of een Scania S. De blauwe kleur, Azzuro volgens de specificatielijst, in combinatie met de oranje accenten maken het een extra opvallende verschijning die stoer op zijn Alcoa’s en met alle leverbare skirts en fenders erop de parkeerplaats op Asten verrijkt.

Opnieuw blijkt Renault met een ‘echte’ truck de test te willen ingaan. Onze 480 heeft gewoon een zonneklep en op het dak prijken zelfs twee luchthoorns. Bijzonder, normaal krijgen we een zo glad mogelijk exemplaar van de industrie. Alles voor de wetenschap en vooral een goed verbruik. Als we de testchauffeur van Renault ernaar vragen, reageert hij wat lacherig. De vermeende weerstand van die zonneklep en luchthoorns vind je in het verbruik over lange afstanden volgens hem helemaal niet terug. Toch denken we dat het verbruik met ook nog een setje extra daklampen, een lichtbak, zwaailampen en twee Michelin-mannetjes erbij wel degelijk negatief beïnvloed wordt. Wat ook niet echt helpt, is dat de spoiler naar ons idee iets te laag staat voor onze trailer. Hij is echter niet verstelbaar dus dat blijft zo. Wel blijken de zijfenders prachtig het gat langs de zijkanten af te sluiten. Wellicht compenseert dat weer iets.

Het complete testverslag lees je in Truckstar editie 10.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie