| 21:14 | Freek Mulder

Renault lanceert E-Tech T en C modellen met een ‘neusje’

Tijdens een korte persbijeenkomst op het hoofdkantoor in Beesd heeft Renault Trucks haar nieuwe E-Tech T en C getoond. Zoals bekend staat het E-Techlabel bij het Franse merk voor volledig batterij-elektrisch aangedreven voertuigen. Men bouwt sinds 2020 E-Tech D en D wide al in serie en voegt daar nu de T (stedelijk en regionaal) en C (constructie) aan toe. Waarmee men is staat is om transportoplossingen te bieden van 3,1 (de nieuwe E-Tech Master) tot 44 ton. Specifiek voor Nederland kijkt men naar mogelijkheden om tot 50 ton toepassingen aan te gaan bieden.

Bij de T en C kan men kiezen voor een losse trekker of bakwagen met diverse as-configuraties. Renault claimt een actieradius van maximaal 300 km e.e.a. afhankelijk van het aantal batterijpakketten (maximaal 6), de voertuigtoepassing en het te vervoeren gewicht. Laden kan met behulp van zowel AC (thuislader max 44 kW) als DC (snellader tot 250kW).

‘Neusje’

De cabine van de E-Tech heeft ook meteen een facelift gekregen. Zo is het nieuwe Renaultlogo zichtbaar op diverse plaatsen en heeft men het kenmerkende type-aanduidingsplaatje op de zijkant een opfrisbeurt gegeven. De grootste wijziging treffen we echter aan de voorkant van de cabine aan. Door gebruik te maken van de nieuwe Europese richtlijn waarbij je de cabine mag vergroten mits het bijdraagt aan de efficiency van het voertuig heeft men de cabine voorzien van een ‘neusje’. Vanaf de bovenzijde van de grill naar beneden is het front met 11,5 cm gegroeid. Vanaf de zijkant is dit goed te zien. Het geeft het geheel een ‘dikker’ aanzicht en verbetert de aerodynamica. Mede dankszij de fraaie blauwe kleur staan er een lekker smoelende auto.

Nieuw dashboard en stuur

Overigens merk je er aan de binnenzijde verder niets van het ‘neusje’. Het levert de chauffeur immers geen extra leefruimte op. Over de binnenzijde gesproken daar zijn de nodige wijzigingen. Het dashboard is onderhanden genomen en vernieuwd. Zo bevat het nu twee digitale schermen. Pal voor je neus heeft het een formaat van 12 inch en rechts tref je er een van 9 inch aan. Alle benodigde rij-info is op de schermen snel beschikbaar.

Het stuur is ook compleet vernieuwd. Kon je tot voor kort o.a. de radio bedienen met hendels achter het stuur. Dat is verleden tijd. Alles gaat vanaf heden met knoppen op het stuur. Het stuur is ook enigszins opgedikt, verkleind en het heeft een afgeplatte onderzijde. Dit geeft de chauffeur net wat meer bewegingsvrijheid en het heeft toch een goede grip. In combinatie met de inmiddels prima functionerende stuurverstelling zorgt dit voor een fijne zitpositie.

Links en recht heeft men een waarschuwingslampje in de A-stijl geplaatst. Detecteert de radar iemand in bijvoorbeeld de dode hoek dan geeft het systeem een geluidssignaal en gaat het lampje aan. Wellicht een eenvoudig systeem in verhouding tot alle camerasystemen die op de markt zijn, zolang het maar goed werkt is het voldoende want veel schermen kunnen ook afleiden. De Autohold/Hillhold functie werkt voortaan automatisch. Het interieur staat er weer up-to-date bij en ziet strak uit. Over een paar maanden komen de eerste demo’s beschikbaar en dan zullen wij die, uiteraard, aan de tand voelen.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie