Renault Trucks breidt vanaf 2025 het aanbod van de elektrische E-Tech T uit met een model dat een actieradius van 600 km per batterijlading heeft. Deze uitbreiding biedt nieuwe mogelijkheden voor het verduurzamen van het langeafstandstransport.
De elektrische trucks van Renault Trucks hebben inmiddels 30 miljoen kilometer afgelegd bij transportbedrijven. Dat heeft geleid tot een besparing van 29.000 ton CO₂-uitstoot. Met de introductie van dit nieuwe model breidt de Franse fabrikant zijn portfolio van duurzame transportoplossingen verder uit. Zo is het mogelijk om klanten beter te ondersteunen in hun energietransitie.
E-axle
De grotere actieradius van de Renault Trucks E-Tech T ontstaat door de integratie van een nieuwe E-axle. Dankzij de E-axle technologie kunnen alle elementen van de aandrijflijn – elektrische motoren en transmissie – gegroepeerd worden aan de achterzijde van het voertuig. De extra ruimte die ontstaat tussen het chassis kan men gebruiken om extra batterijpakketten te plaatsen. De Renault Trucks E-Tech T uitgerust met E-axles kan 600 km afleggen op één batterijlading.
De nieuwe elektrische truck van Renault versnelt de overgang naar elektrische mobiliteit. Emmanuel Duperray, Senior Vice President Electromobility, legt uit: “Met een actieradius van 600 km op één lading en de groei van laadpunten, zoals via onze joint venture met Milence, verwachten we tegen 2026 dieseltechnologie te evenaren. Dit voldoet aan de eisen van onze klanten.”
Een aanbod ter aanvulling van het bestaande gamma
Deze Renault Trucks E-Tech T, speciaal ontwikkeld voor langeafstandstransporten en met een grotere actieradius, breidt het elektrische aanbod van de fabrikant uit zonder de bestaande oplossingen te vervangen. Renault Trucks blijft een breed scala aan batterijmogelijkheden, configuraties en uitrustingen op maat aanbieden. Om transporteurs te helpen de ideale oplossing te vinden, biedt het bedrijf hen ook geavanceerde simulatietools waarmee elke elektrische truck kan worden geconfigureerd naar de specifieke behoeften van de klant.
Wie heeft de grootste (actieradius)
“We willen geen wedstrijd aangaan om de grootste actieradius op één batterijlading,” benadrukt Emmanuel Duperray. “Te grote batterijen beperken het laadvermogen, verhogen de totale bedrijfskosten en vergroten de ecologische voetafdruk. Een elektrische vrachtwagen is van nature duurder dan een voertuig met verbrandingsmotor, daarom moeten we het concept van CO2-arme logistiek blijven optimaliseren om de kosten per kilometer te verlagen.”
Renault Trucks moedigt zijn klanten aan om de grootte van de batterijen af te stemmen op hun werkelijke behoeften. De truckfabrikant biedt ondersteuning bij het optimaliseren van emissievrije logistiek, inclusief de laadstrategie. “Dankzij deze aanpak halen we nu al een dagelijks kilometrage van meer dan 700 kilometer.” Renault Trucks introduceert dit nieuwe model in 2025. De productie vindt plaats in de fabriek van Bourg-en-Bresse, die sinds eind 2023 de elektrische vrachtwagenrange van Renault Trucks assembleert.