In navolging van moederbedrijf Volvo Trucks komt ook Renault in 2019 met een volledig elektrisch aangedreven vrachtwagen op de proppen.
Als basis voor de e-truck wordt de bekende Renault D-serie gebruikt. De productie heeft plaats in het Normandische Blainville-sur-Orne.
Stadsdistributie
De Franse fabrikant heeft een en ander zojuist bekend gemaakt. Het betreft, aldus Renault, een vrachtwagenreeks die specifiek is bedoeld voor regionale inzet en stadsdistributie. De truckbouwer claimt dat de elektrische D de afgelopen jaren in alle stilte onder zware praktijkomstandigheden uitvoerig is getest. Bedrijven als Delanchy, Guerlain, Nestlé en Carrefour hebben als proefkonijnen gefungeerd, onder meer met 12 tot 16 tons e-trucks. De Franse fabrikant geeft in dit stadium nog geen technische gegevens prijs, noch is iets bekend over de actieradius.
Renault heeft sinds 2010 al een 4,5-tons elektrische truck in het leveringsprogramma: de Maxity Electric: ,,Onze ervaring met de Maxity Electric heeft ons in staat gesteld ons netwerk op volle sterkte te krijgen op het gebied van verkoop, onderhoud en reparatie van elektrische voertuigen’’, vertelt François Savoye van Renault Trucks.
Keuze
Met de komst van de elektrische Renault D en een elektrische Volvo FE/FL is er voor transporteurs en eigenrijders zowaar wat te kiezen in 2019. Althans, als je op zoek bent naar een batterij-aangedreven vrachtwagen voor de stadsdistributie. En daar blijft het niet bij. MAN begint in 2021 met serieproductie van e-trucks, na een uitgebreide testfase die deze winter zijn aanvang neemt. Mercedes-dochter Fuso is begonnen met de levering van de eCanter. ‘Nieuwkomer’ Tesla introduceerde eind vorig jaar haar elektrische truck, de Semi. Daarvan begint de productie naar verwachting in de loop van 2019.
Lees ook: Volvo levert in 2019 elektrische trucks voor stadsdistributie.