Renault Trucks zet zijn investeringen in elektrische mobiliteit voort. Vanaf 2023 zal er een volledig elektrische Renault Trucks-range beschikbaar zijn voor elk segment. Te weten distributie, bouw en lange afstand.
Om deze ontwikkelingen te ondersteunen richt de onderneming een organisatie op die zich specifiek bezighoudt met elektrische mobiliteit. Alsmede om een volledige en concurrerende range Renault Trucks-modellen op de markt te kunnen aanbieden. Renault bevestigt hiermee zijn inzet voor transport zonder fossiele brandstoffen.
Elektrificeren
Dit doet het bedrijf door zijn vloot geleidelijk te elektrificeren om binnen 30 jaar CO2-neutraal te worden. Alle vrachtwagens die tegen 2040 worden geproduceerd moeten zonder fossiele brandstoffen rijden. Batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische energie zullen van cruciaal belang zijn om deze grote transformatie naar koolstofvrij transport te realiseren.
Serieproductie
In maart 2020 is Renault Trucks gestart met de serieproductie van de tweede generatie elektrische voertuigen in de fabriek van Blainville-sur-Orne. Renault beschikt voortaan over een compleet volledig elektrische range op de markt, van 3,1 tot 26 ton. Met de Renault Trucks D Z.E., D Wide Z.E. en de Renault Trucks Master Z.E. voldoet het aan de eisen van het stadsvervoer, de levering, de distributie en de afvalinzameling.
Lange afstand
Maar Renault Trucks wil de elektrificatie van voertuigen uitbreiden naar alle toepassingen. Er worden voorbereidingen getroffen om vanaf 2023 een Z.E.-trekker op de markt te brengen die voldoet aan de behoeften van het regionale en interregionale vervoer. Tegen die tijd zal ook een volledig elektrisch aanbod voor de stedelijke bouw beschikbaar zijn. In de tweede helft van dit decennium zal Renault een range elektrische vrachtwagens op waterstof kunnen aanbieden. Deze zijn vooral bestemd voor zware- en langeafstandstransporten.
‘Elektrische mobiliteit is de pijler’
“Elektrische mobiliteit is de pijler van onze strategie en we willen op dit gebied een leidende rol spelen”, vertelt Bruno Blin, President van Renault Trucks. “We streven ernaar dat 35% van onze verkopen elektrisch is in 2030. Tegen 2040 zullen al onze voertuigreeksen 100% fossielvrij zijn”. Om deze doelstellingen te bereiken, wordt Renault Trucks gesteund door gespecialiseerde afdelingen, zowel in onderzoek en ontwikkeling als in de verkoop- en aftersalesorganisatie.
Op het gebied van R&D (research and development) wil Renault Trucks de belangrijkste technologische uitdagingen van deze revolutie aangaan door middel van strategische partnerschappen. Maar ook door gebruik te maken van de synergiën binnen de Volvo Group om de volumes te vergroten en de kosten te verlagen.
Samenwerking
Om transporteurs de beste oplossingen op het gebied van elektrische mobiliteit te bieden, zal Renault profiteren van de werkzaamheden van de nieuwe business unit van de Volvo Group. Die houdt zich bezig met middelzware vrachtwagens. Dat is een kernsegment voor de gefaseerde invoering van elektromobiliteit voor vrachtwagens. De vrachtwagenfabrikant zal ook profiteren van de partnerschappen die ontwikkeld zijn door Volvo Energy. De nieuwe entiteit van de groep die zich bezighoudt met de levering, het tweede leven en de recycling van batterijen, evenals met oplaadoplossingen. Voor wat betreft de batterijpakketten zal worden geprofiteerd van de samenwerking tussen de Volvo Group en Samsung SDI.
Om deze duurzame overgang te vergemakkelijken, zal Renault Trucks ook kunnen rekenen op de steun van zijn nieuw R&D-centrum in Lyon – de X-Tech Arena – dat tegen begin 2023 zal worden gebouwd dankzij een investering van 33 miljoen euro.