Paccar, het Amerikaanse moederbedrijf van DAF, heeft een recordomzet neergezet in 2013 van 17,2 miljard dollar.
Van die omzet bleef een gezonde winst over van maar liefst 1,17 miljard dollar. Dat was geen record, zoals de omzet, maar wel de twee na hoogste winst ooit voor Paccar, waar naast DAF ook de Amerikaanse truckmerken Peterbilt en Kenworth onder vallen.
De omzet van 2012 was 17,05 miljard dollar. Overigens heeft Paccar nu 75 jaar onafgebroken winst gemaakt. Bij het bedrijf werken nu 22.000 mensen.
Nieuwe trucks en meer service in 2013
In 2013 introduceerde Paccar een nieuwe reeks voertuigen: de Kenworth T880, de Peterbilt Model 567 en de DAF CF en LF Euro 6-modellen. Paccar breidde haar motorenreeks uit met nog krachtiger versies van de PACCAR MX-13 en met de nieuwe PACCAR MX-11, Paccar Parts breidde haar wereldwijde netwerk van onderdelendistributiecentra verder uit, wat resulteerde in een recordomzet van onderdelen. En Paccar Financial behaalde een recordwinst vóór belastingen.
Met de nieuwe CF en LF heeft DAF haar hele truck-range klaar voor het Euro 6-tijdperk.
De Kenworth T880 is bedoeld voor het zware bouw-gerelateerde transport.
Record marktaandeel Europa DAF
“In 2013 behaalde DAF een record Europees marktaandeel van 16,2 procent in de markt boven 16 ton”, zegt Harry Schippers President-directeur van DAF. “In 2013 bedroeg de markt in het segment boven 16 ton in West- en Midden Europa 240.800 eenheden. Naar schatting zal de markt boven 16 ton in Europa in 2014 uitkomen op 200.000 tot 230.000 eenheden”, aldus Schippers.
De Russische truckmarkt is ook interessant voor Paccar. “DAF en Kenworth registreerden vorig jaar 3.900 trucks in Rusland, daarbij ondersteund door een DAF/Kenworth dealernetwerk van 38 verkoop- en servicelocaties”, zegt Ron Bonsen, Directeur Marketing & Verkoop van DAF Trucks.
Noord-Amerika
In Noord-Amerika worden momenteel veel oudere trucks vervangen. Het grootste deel van de vraag naar nieuwe trucks wordt hierdoor gedreven. “De markt in het zware segment in de Verenigde Staten en Canada bedroeg in 2013 212.000 eenheden”, aldus Dan Sobic, Paccar executive vice president.
“In 2013 behaalde Paccar in de Verenigde Staten en Canada een marktaandeel van 28 percent in het zware segment. Klanten waarderen de fraaie styling, de superieure brandstof-efficiency en de geweldige prestaties van de Kenworth en Peterbilt-trucks. Naar schatting zal de markt in de Verenigde Staten en Canada in het zware segment in 2014 uitkomen op zo’n 210.000 tot 240.000 voertuigen, gedreven door de aanhoudende vervanging van ouder wordende trucks en de verwachte groei van de economie”, voegde Sobic toe.
MX-motoren
Inmiddels liggen in veel van die trucks de MX-motoren, door DAF in Eindhoven ontwikkeld, maar nu ook in Amerika gebouwd.
“Paccar heeft meer dan 51.000 MX-13-motoren in Kenworth en Peterbilt-trucks in Noord-Amerika verkocht, sinds de start van de productie in 2010,” aldus Craig Brewster, Paccar Vice President. “In het vierde kwartaal van 2013 werd 37 procent van de zware trucks van Kenworth en Peterbilt uitgerust met een PACCAR MX-13-motor.”
Ron Borsboom, DAF Directeur Productontwikkeling, voegt toe: “In 2013 is de reeks van Paccar-motoren verder uitgebreid met de introductie van de MX-11 motor met vermogens tot 440 pk.” In december 2013 heeft Paccar van de US Environmental Protection Agency de certificering voor 2014 ontvangen voor het programma van door haar ontwikkelde motoren.
Het gaat dus goed met het moederbedrijf van DAF, en dat is voor DAF en voor Nederland. Een deel van de winst wordt bijvoorbeeld geïnvesteerd in verbeterde aandrijflijnen, onder andere door de ingenieurs in Eindhoven. De opening van de DAF-fabriek in Brazilië afgelopen jaar en de ontwikkeling van de MX-motoren zijn ook goede voorbeelden van hoe DAF een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van Paccar.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."