De topman van Dinotrans reageert op de ophef die is ontstaan over de inzet van Filipijnse chauffeurs bij het Letse Dinotrans.
“Onze bedoeling is niet om goedkope chauffeurs te vinden. Daarvan zijn er nog genoeg in Europa. Wij willen goede chaufeurs vinden die meewerken aan een goede kwaliteit van het transportwerk van Dinotrans.”
Dat zegt Staffan Resare, de topman van Dinotrans AB -de Zweedse tak van Dinotrans- in een interview met Transportnet.se. “Ondanks het feit dat wij actief chauffeurs werven in Letland, vinden wij geen kandidaten die aan onze eisen voldoen”, vervolgt Resare.
Uitbreiden en kwaliteit
Dinotrans heeft besloten om Filipijnse chauffeurs aan te nemen om uit te kunnen breiden, te kunnen voldoen aan de transportvraag, en aan de kwaliteitseisen van de klanten te kunnen voldoen, zo staat te lezen. Hiermee lijkt Resare te zeggen dat Letse of Oost-Europese chauffeurs die kwaliteit niet leveren.
Resare zegt ook: “Net als in de meeste andere EU-landen zijn er bijzonder weinig jonge mensen die chauffeur willen worden.”
Salarissen
Veel media hebben overhaaste conclusies getrokken, vindt Resare ook. De netto-salarissen van de Filipijnen liggen volgens hem tussen de 1.400 en 2.000 euro per maand. Dat zou voor alle Dinotrans-chauffeurs gelden. “Ook onze Duitse chauffeurs die bij onze Duitse in dienst zijn, krijgen salarissen op dat niveau”, aldus de Dinotrans-topman.
“Dinotrans werft alle Filipijnse chauffeurs onder toezicht van de overheid aldaar, die eisen stelt aan beide partijen, wat op zijn beurt ook zekerheid biedt aan beide partijen. De reacties van onze klanten op onze werknemers zijn erg positief”, aldus Resare.
Stakingsdreiging
Toch blijft het een uiterst vreemd verhaal. De werkloosheid in veel landen in Europa is al tijden erg hoog, ook in bijvoorbeeld het oosten van Duitsland, of in landen als Spanje. Bovendien raken chauffeurs in andere landen werkeloos omdat West-Europese transportbedrijven niet op kunnen tegen de lage lonen-concurrentie vanuit het voormalige Oostblok.
Op verschillende internet/facebookpagina’s zorgt het bericht over Dinotrans voor de nodige ophef. Chauffeurs uit Nederland, maar ook de Scandinavische landen vrezen dat het geval van Dinotrans niet op zichzelf staat en dat het plan navolging krijgt in de rest van Europa.
Een Nederlandse chauffeur richtte vandaag een actiepagina op op Facebook. Op de pagina wordt opgeroepen tot stakingsacties om de problemen in het wegtransport aan de kaak te stellen. Rond vijf uur had de actiepagina al ruim 600 leden.