Rader Hochbrücke afgesloten voor vrachtverkeer
| 14:01 | Truckstar Redactie

Rader Hochbrücke afgesloten voor vrachtverkeer

Vrachtwagens vanuit en naar Denemarken omgeleid

Vanwege verregaande slijtage aan betonnen pilaren is de Rader Hochbrucke (Europabrug) over het Nord-Ostsee kanaal nabij het Duitse Rendsburg afgesloten voor vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton. 

Over de brug loopt Autobahn 7. Zodoende vormt de overspanning een belangrijke schakel in het wegvervoer van en naar Scandinavie. Verkeersminister Reinhard Meyer besloot halverwege juli de brug af te sluiten voor vrachtverkeer. “Het valt mij als minister zwaar, de belangrijkste brug van onze deelstaat te moeten sluiten”, was zijn reactie tegenover enkele Duitse media. 

Reden voor de afsluiting van de brug is betonrot: de brug stond al langere tijd bekend als probleemgeval. Tot een afsluiting besloten betonexperts nog niet eerder. Dat is nu wel het geval. 

Wat de toekomst zal brengen voor deze belangrijke noord-zuidverbinding is nog niet duidelijk: er wordt zowel gesproken over het opknappen van de ‘oude’ Hochbrücke, als over het plaatsen van een compleet nieuwe brug. In het gunstigste geval, bij reparatie van de oude brug zal de afsluiting circa vier maanden duren.

Niet alleen vrachtverkeer ondervindt hinder van de afsluiting. Het aantal rijbanen voor personenauto’s is teruggebracht van vier naar twee rijstroken. De snelheidslimiet van 80 kilometer per uur die al gold op de brug blijft van kracht. 

Veel vrachtwagenchauffeurs kiezen voor de omrijroute via de tunnel in de stad Rendsburg. Dat levert echter veel files op en daarom worden de volgende alternatieve rijroutes aanbevolen:

– Van Flensburg naar Hamburg/Neumunster: omrijden over de B200 richting Husum en verder over de B5 en de A23/B430 in de richting Hamburg.

– Vanuit het zuiden richting Denemarken: omleiding via de A21 richting Kiel, en verder over de B76 richting Eckernförde. Via B203 en B76 weer terug richting snelweg A7. 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie