Protest tegen Zweedse 40 ton-regel
Diverse transportorganisaties hebben inmiddels protest aangetekend tegen het Zweedse besluit geen trucks zwaarder dan veertig ton het land binnen te laten.
Daaronder bevinden zich de gezaghebbende International Road Transport Union (IRU), maar ook het Zweedse Transportindustriförbundet. Zij hebben zich direct tot de Zweedse infrastructuurminister gewend.
Ook de Denen hebben zich sterk laten horen sinds hun trucks in de Zuid-Zweedse regio Skåne aan de kant gezet worden als ze zwaarder zijn dan veertig ton. In eerste instantie klopten Deense transport-organisaties bij hun eigen transportminister aan met de vraag of die de Zweden wil vragen een en ander terug te draaien. Die minister zou dat nu van plan zijn.
Ernstige consequenties
De IRU heeft samen met enkele Scandinavische transportorganisaties een brief opgesteld en naar de Zweedse infrastructuurminister gestuurd. In de brief staat ondermeer dat de veertig tons-regel ernstige economische, logistieke, organisatorische en milieutechnische consequenties heeft.
Een verlaagd totaalgewicht betekent namelijk meer voertuigen op de weg, wat het transport duurder maakt, tot grotere drukte op de weg leidt, en tot meer uitstoot.
Zonder waarschuwing
Bovendien kwam de verandering zonder waarschuwing en wordt hier allesbehalve een goed investeringsklimaat mee geschapen binnen het transport. We zitten namelijk in een tijd waarin juist geïnvesteerd zou moeten in LZV’s aangezien die zelfs vanuit Brussel – onder voorwaarden – toestemming hebben gekregen grensoverschrijdend ingezet te worden. De IRU wil dat de oude situatie snel weer gaat gelden.
Nederlandse transporteurs hebben weinig hinder
Over het algemeen heeft de veertig tons-regel weinig nadelige effecten voor Nederlandse trucks. Die komen namelijk grotendeels geladen uit Nederland en mogen niet zwaarder dan veertig ton Duitsland door.
Op dit moment is er vanuit Zweden nog geen reactie, en is het nog volledig onduidelijk wanneer men weer naar 48 ton teruggaat voor trekker-opleggers en combi’s en zestig ton voor LZV’s in het grensoverschrijdende vervoer.
Lees ook: Geen LZV’s over Zweedse grenzen.
Foto: (ANP) De Öresundbrug verbindt Zweden en Denemarken en staat daarmee absoluut niet symbool voor de huidige Zweedse halstarrige houding omtrent de maximale truckgewichten in het grensoverschrijdende vervoer. De donkere wolken geven de stemming echter wel goed weer.